Rabu, 21 Julai 2010

NASI GORENG SIMPLE

Bismillah..
Alhamdulillah kerana masih berpeluang menghirup udara segar dibumi Allah nan luas ini...sejak Sabtu lepas Ana demam, batuk kemudian bila dah nak baik sikit tiba2 kena demam panas lak...sampaikan Cik Abe Ana terpaksa bercuti pada hati Isnin & Selasa tu, yelah mana larat nak uruskan anak2 & rumahtangga ni. Alhamdulillah Ana punya suami yang memahami & mampu handle isi rumah ni walaupun tak seberapa..ehehee...(kdg2 Ana sendiripun tak seberapa juga handle kerjarumah..inikan En Suami kan..) 

Bila dah baik sikit ni dah kena mula balik aktiviti yang sekian lama tergendala, terutamanya bab kain baju ler...biasa yang membukit baju yang tak dilipat, ini menggunung kain baju yang tak dicuci...makaaiiihh...dah melimpah ruah terkeluar dari bakul nan tinggi itu..huhu...sambil2 tu masak bekal untuk Adam nak bawa kesekolah petang, menu yang simple dimple nih...

Kelmarin Adam ada bawa bekal roti dengan keju & sosej..tapi bila Ana tanya pasal bekal dia cakap..."tadi kat sekolah saya makan bekal tu tapi takde rasa apa2 pon...pelik je" hah!! Ana pun tertanya2la apa yang diletak & macamana buatnya tu..gelak je ayahnya...hmmmm..adala tu yang tak kena...
Harini Ana masakkan Adam nasi goreng yang ringkas je...

Bahan-bahan :
  • 2 mangkuk nasi sejuk (gaulkan nasi dengan sedikit garam & gula bagi sekata & secukup rasa)
  • 3 ulas bawang putih - dicincang halus
  • 2 biji telur
  • 5 batang sosej (Ana guna sosej koktail tu)-potong ikut suka
  • 1 sudu kecil cili kisar
  • 2 sudu besar sos tiram
  • sedikit planta/minyak masak

Cara-cara : 
  • Panaskan planta/minyak masak, tumiskan bawang putih, kemudian masukkan cili kisar, biar sampai pecah minyak, kejap je..
  • Masukkan sos tiram, kacau2 seketika & masukkan telur, kacau lagi bagi telur hancur.
  • Masukkan sosej, gaulkan bersama telur..kemudian masukkan nasi, kaup balikkan biar sekata.
  • Angkat & hidangkan..kalau nak lebih pedas bolehla ditambah cili api yang ditumbuk kasar
Ana tak masukkan sebarang sayuran didalam nasi ni sebab anak2 tak suka, nanti dibuangnya sayur tu...letak salad okler...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...