Sabtu, 31 Julai 2010

KESIAN ORANG NIGERIA TUH!!

Assalamualaikum....dah sarapan ke belum ni? Meh kita pekena mee goreng spinggan, kena lak ngan teh susu nih (orang kampung Ana panggil teh tarik tu teh susu..) Pagi-pagi ni masuk blog sebab harini kan Sabtu & esok Ahad, anak-anak akan bentang kawad berduri depan pc...tak boleh nak berfb @ berblog ler..kena curi-curi je masuk, macam pencuri lak kan..hihi...

Harini Ana masak mee goreng je, bahan-bahan pun main taram je, ikut apa yang ada dalam petiais, yelah dah ujung bulan ni, mana ada stok barang dapo...heheh..*alasan nak nyoping kot* Ana cuma letak meatball ,fishball & chicken ball je, sayur pun takde, boh daun bawang kira adala khasiat sayur tuh..haha...


Ni sebenarnya nak cerita tentang malam tadi..Cik Abe Ana pergi kenduri tahlil, biasala dia kan Imam..heheh..bukan Imam Muda yea, dah tuo sikit ler...Masa nak pergi kenduri tu ada 2 orang rakyat Nigeria *betul ke eja nama negara tuh?*, orang Muslim le, diaorang ajak pergi skali lepas solat Isyak tu. 

Pergi kat rumah pertama (ada 2 tpt tahlil mlm tadi) tuan rumah hidangkan nasi berlauk, lauknya ayam merah pedas & daging gulai camtuler..pastu ada dihidangkan sambal belacan, dimakannya sambal belacan tu, dia ambik banyak lak tu, tengah2 makan tu dengar dia 2 orang tu dok cakap.."hot..hot..hot..." pakat cari air, sudahnya nasi tu diketepikan je, tak boleh nak telan dah.....hadooiii...sian dia kan?

Pastu pergi lak ke rumah yg ke2..lepas doa, tuan rumah jemput makan, diaorang dah fobia dah nak makan takut terkena macam tadi, tapi dipujuk tuan rumah dengan bubur, mula2 tu dia tenungla, sebab bubur kan warnanya macam belacan kot..hihi..tapi tuan rumah cakap.."coconut..coconut.." baru dia makan..Kisah sebaliknya berlaku kat kawan dia sorang lagi tu, agaknya dahaga kot, dia ambik gelas, dicedoknya menu  cecair tu masuk dalam gelas...sekali dengar "ssllllrrrrpppp..." dengan bergayanya...."kukik..kukik..kukik..." tetamu sebelah & yg terdekatnya dok gelak, nak tegur tak tahu nak spiking kot...maka periksalah Hamba Allah tu kenapa kan...rupa-rupanya dia g slllrrrppp kuah acar timun..waaaaaa...mau masam + pedas le....aduuiii...sian lagi..rasanya pasni tentu diaorang serik dah kot nak ikut g kenduri..hihi...

Ana kongsikan cerita ni bukan nak aibkan sesape yea, tapi rasanya bolehla dijadikan iktibar untuk tuan rumah, kalau nak buat majlis makan-makan & yang dijemputnya orang luar @ asing *bukan makhluk asing tau..* agak-agakla, jelaskan apa menunya kan..yang kawan-kawan pun kena tunjuk ajar gakla orang yang tak tahu tu, takdela diaorang serik nak berkawan & berjiran..tol tak?
Oh ya..selamat berhujung minggu...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...