Rabu, 28 Julai 2010

UDANG MASAK LEMAK

Bissmillah...Salam mesra buat teman-temanku...Tayang menu semalam sebenarnya ni, dah tenet kurang aktif kenala simpan dulu n3 ni...kalau ade lagi maknanya dah basi le tu..hihi...kalau udang Adam & Damia terkam le, Akmal toksah dok paksa dia takkan makan..taktaule ngape dia tak nak makan makanan laut kecuali ikan..


Ana kalau masak lemak jarang buat yang pedas2 sebab nak bagi anak-anak makan skali kan, nak pedas kena buat sampingan macam sambal belacan ke..sambal kicap ke...Ana letak daun kunyit yang Ana tanam sendiri tau,  daun je boleh guna, isinya belum lagi..haha...

Nak buat ni sonang jo...
  • Udang ikut suka hati le nak yang macamana
  • Tauhu - dipotong 9
  • 5 ulas bawang merah * tumbuk/blend
  • sedikit lengkuas * tumbuk/blend
  • 2 biji cili merah * tumbuk/blend
  • 1 kotak santan m&s
  • 1 1/2 kotak air (sukat guna kotak santan tu)
  • 1 batang serai
  • 1 helai daun kunyit
  • 1 keping asam keping
Cara :
  • Satukan santan, air,serai, asam keping & bahan tumbuk ke dalam periuk.
  • Rebus sampai mendidih, selalu le kacau2 tak bg santan tu berketul-ketul
  • Bila dah mendidih, masukkan udang bersama tauhu, garam & gula
  • Kacau2 seketika kemudian masukkan daun kunyit yang dihiris.
  • Angkat & hidangkan.
 Kalau nak pedas boleh je tambahkan cili api, jangan lebih-lebih, kang berasap lak telinga...

SELAMAT MENJAMU SELERA

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...