Khamis, 29 Julai 2010

AYAM BEREMPAH TUMIS PETAI

Assalamualaikum...dah masak2 & makan2 ke? Ana jap lagi nak makan-makan la, jadi takmau dok lama-lama dpn pc..kang keroncong perut ni..hihi...Ayam ni biasa je tapi di tambah petai tu yang sekali-sekala nampak luar biasa gamaknya, bukan petai tu yang jadi rempah yea......layannnzzz...


Ayam ni diperap mengikut resepi kak Madiha tu, mmg dah jadi peberet kami kalau nak makan ayam goreng..resepi perapan tu ada kat sini...cuma masa nak goreng tu tak disalut dengan tepung jagung je..

Bahan-bahan perapan : tengok sinun ler
Goreng ayam setengah masak.. ketepikan.

Bahan tumis :
  • 2 labu bawang besar - dipotong bulat
  • 3 sudu besar cili kering kisar
  • Sos tiram
  • Sedikit gula
  • Tomato & cili merah - kalau sukala..
  • Petai - dikupas kulit & belah 2
Cara -cara :
  • Panaskan sedit minyak lebihan gorengan ayam.
  • Tumiskan sebahagian bawang besar bersama cili kering kisar sampai pecah minyak
  • Masukkan sos tiram bersama tomato, tambah sedikit air & gula
  • Biarkan seketika & masukkan ayam. Kaup balikkan.
  • Bila dah mendidih & hampir lembut ayam tu baru masukkan petai bersama lebihan bawang besar & cili merah..
Elokla dimakan ngan nasi panas-panas, sampingannya sup sayur ke, best gak kan...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...