Khamis, 17 Jun 2010

KEK MARBLE SHEILA MAMBO

Harini Ana teringin nak masak kek, tapi kalau blh taknaklah kek coklat je, nak try kek Mambo lak..resepinya ambik ngan kak Maiza..thanks kak…kat dapur en.Mat Gebu pun ada..tp kan coklat tu tetap ada gakla..hihi

nyum..nyum…(“,)

Haa..ni bahan2 & cara2nya..

  • 125gm butter pada suhu bilik(saya guna cik Daisy..)
  • 155gm tepung naik sendiri
  • 2 biji telur dipukul sedikit
  • 100gm gula halus
  • 80ml susu segar(saya guna susu cair)
  • 125gm coklat masakan
  • 1 sudu teh esen vanila

Cairkan coklat masakan tu dgn cara double boiling.

  • Putar mentega dgn gula hingga putih
  • Tambahkan telur & terus memutar hingga kembang, masukkan esen vanila & putar rata
  • Pada kelajuan sederhana, masukkan tepung selang seli dgn susu segar/cair..hingga habis & kacau sebati
  • Bahagikan adunan kepada 2 bhgn, 1 biar warna asal, 1 lg di bancuh dgn coklat cair tadi..kacau2 rata.
  • Tuang ke dlm loyang yg digriskan dgn butter..nak lapik ngan kertas pun blh..tp kena griskan jugak.
  • Tuang dgn cara selang seli, guna senduk je, & dipenghabisan, lorekkan dgn hjung pisau @ lidi

adunan sblm dibakar.. 

  • Agak2 dah masak tu test dgn lidi, kala tak melekat tu kira dah masakla..nyum..nyum...

rupa kejadiannya bila dah masak..

Lembut je tekstur kek ni,  tak sampai sejam dah licin…(“,)....

Hah Selamat Mencuba

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...