Sabtu, 21 Mei 2011

Apam Karamel Tanpa Telur

Assalamualaikum.

Menu malam tadi sambil2 layan tv..hehe..buatnya sekejap je, nak habiskan pun kejap jugak, cuma apam ni terlalu manis bagi tekak ni..rasanya kalau nak buat kena kurangkan gula tu..lain kali boleh cuba lagi sebab senang je..lepas dah masak tu keadaan apam ni tak berapa nak licin..nape yer..mungkinkah acuan tu dah lama? ada sape cakap gitu? heeee..ke tak cukup masa panaskan acuan dalam kukusan..tapi yang pasti resepi ni jimat telur & senang..jom cuba..

 

Teksturnya sangatle lembut..Hannah suka sangat..makan sambil2 picit..pagini  masih berbaki 4 biji..sedang elok sebijik sorang budak2 ni, bersama menu sarapan yg ringkas..nasi goreng & telur dadar mayonis je..hehe

 

APAM KAREMEL TANPA TELUR 

Sumber : Kak Fida MyResepi

Bahan-bahan ( 24 biji )

  • 150 g gula pasir*perlu kurangkan lain kali
  • 250 ml air
  • 150 g tepung gandum*
  • 1 sk baking powder*
  • 1/2 sk bicarbonate of soda*
  • 75 g gula halus(kurangkan jika tak makan dgn kelapa putih)
  • 2 sb susu sejat
  • 2 sb mentega cair*Ana guna minyak masak je
  • 1 sk esen vanilla
  • sedikit minyak masak untuk mengoles acuan lompang
  • kelapa parut putih dikukus dengan sedikit garam dan daun pandan.*tak buat

Cara-cara

  1. Sediakan gula hangus dgn menggoreng gula pasir hingga kecoklatan dan tuang air sedikit2 hingga cair.Sejukkan.
  2. Ayak bahan2 bertanda* ke dalam sebuah mangkuk dan masukkan gula halus.Tuangkan air gula hangus sedikit2 dan kacau rata.Masukkan susu,esen dan mentega cair dan kacau lagi hingga sebati dan tak berbintil2.
  3. Sapu acuan lompang dgn sedikit minyak dan panaskan di dalam kukusan sebentar.Tuang adunan 1/3 penuh acuan lompang.Kukus selama 10-12 min.Angkat dan sejukkan.
  4. Sajikan bersama kelapa parut yang telah dikukus. 

    3 ulasan:

    Mas berkata...

    memang nampak lembut gebu apam kau tu anna.....
    meh kat aku sebiji...

    tun_telani berkata...

    duh memilih2 apam mana yg nk wat gi usrah pg esok nii.. hehe

    Elvi Sukaesih berkata...

    Sedap... nak cuba

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...