Jumaat, 11 Februari 2011

BINGKA ROTI MAS

Jom minum petang dengan bingka roti ni...sedap wei..lemak-lemak & kurang manis, cuma anak-anak tak gemar lak, takpe, nanti nak sorok semua biskut & roti hatta serdak2 segala kudap-kudapan sekalipun, nak biar bingka ni je atas meja makan, gerenti diaoarang makan punyala kan..hehe...ala-ala mak tiri lak aih...
 

Sebenarnya bingka ni Ana buat malam tadi, sempat makan untuk sarapan & kunyah2 sambil dok masak bekal anak tengahari tadi..rasanya sedap, sama macam yang orang jual tu kan..cuma yang kita buat sdri ni lebih lagi terasa kesoodaapannyee..cayalah..ewah..ewah..jom sekodeng resepi Mas nih...toceey Mas..

 
 
Bingka Roti : Mas@Duniaku
Bahan :
  • 5 keping roti gardenia
  • 2 biji telur - pukul sikit
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1 /2 sudu kecil garam
  • 400ml santan
  • 100 ml susu segar / susu cair
  • 1 sudu kecil esen vanila
  •  
Cara membuatnya :
  1. Carik - carikkan roti dan rendam dengan santan. Biarkan sekejap.
  2. Satukan susu segar / susu cair dengan tepung gandum dan telur, sebatikan dan tapis.
  3. Tuang ke no 1 dan masukkan esen vanila dan gula pasir. Kacau sebati.
  4. Jika ada bekas bingka, tuang kedalam bekas bingka yang telah dilengser dan bakar atas api perlahan selama 1 jam.
  5. Mas guna bekas bekas kek chiffon, (Ana guna loyang biasa jek..)Mas sapukan marjerin dan taburkan sedikit tepung gandum pada bekas kek chiffon tu dan tuang adunan bingka dan bakar dalam oven yang dipanaskan 170 c bergantung pada saiz oven, selama 45 minit dengan api atas bawah.
  6. Jika atas bingka dah cantik keperangan / kecoklatan masa tengah bakar, boleh tukar api bawah sahaja. Bergantung pada jenis oven. Kena perhatikan juga masa bakar..

 

7 ulasan:

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Anna...

Sedap3.....Kak Lin Nak Cuba Tapi Nanti Tunggu Masa Yg Sesuai...Yer Adik Ku Cayang...

Nazrah Bakery & Dunia Kuih berkata...

Assalamualaikum...
Sedap nampak Bingka Roti tu...kalau buat kat rumah ni pun selalu habis...

Mas berkata...

terliur lagi tengok bingka roti tu...
sedappkan kak...mas tak sempat2 nk buat lgi..
roti asyik abiss jer...he..he,,
maceh kak sudi mencuba...

Mimiey.. (^-^) berkata...

sedapnye kak anna...lama mie xbuat puding roti, tapi mmg xpernah buat yang guna santan bagai...nanti nak tryla...hehheheh

hana berkata...

salam anna.... dah sihat na? bingka roti nih lg sedap klu curah sos kastad! wallaaaaaaa.....

Anna Qawina berkata...

ye kak lin cayang mucuk...silalah coba..hehe

Kak Naz : anak2 suka ke? bolehla buat ni, senng & sesedap kedai punyala...:)

Mas : aku wat ni pon guna roti beli..tak koser nak meroti semata2 nak bikin bingka roti..kehkeh..

Anna Qawina berkata...

Mimey : tryle buat yg ni lak..pasti tertawan..haha..iklan neh...sila coba!!

Hana : Alhamdulillah sihat walafiat..
tang nak curah2 tu yg kurang ghajin sket..heheh..janji leh makan udah..*org ghajin nih* hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...