Rabu, 26 Januari 2011

AYAM KICAP LADA HITAM

Selamat petang..uhhh...udah petang rupanya..nih nak tayang lauk yang panas-panas lagi nih..(masa snap pic.ni ler..)sekarang udah tinggal 2 3 ciput je lauknya...idea bidan terjun ni tatkala masa begitu menghambat..kekeke...ader jerla..


Pagi2 tadi lepas anak-anak dah ke sekolah & Cik Abe berangkat ke tpt kerja, kita pun terfikir..apa salahnya rehat jap..badan rasa lemah & lemau jer..hihi..si kecik Hannah ni pun belum bangun lagi, cuaca yg suram seakan-akan mengiringi langkahku ke bilik tido..tepuk2 bantal sikit..zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz...tetiba..

POOOOONNNN!!!! PONNNNNNN!!!..opocot!! lori hantu manala tuh dok hon kat bawah tu..rupa2nya sliding tak tutup,jelas lagi nyata dengarnya..hajatnya nak sambung balik, mata kerling jam..adoyaaiiiiii...udah jam 9.30 pagi..jap lg anak-anak nak balik sklh agama, nak g sklh ptg lak..nasik lom masak....uwaaaa....dok tenung ayam, nak masak apa ek...hurrmmm...on pc jap & bukak blog..taraaaa...dah tau nak masak apo..toceeyyy Pn Hana..hang dah setel problem gue..haha

Ish..panjang lak karangan petang ni..layan jela...tapi cara buat tu ikut nak cpt jele..bawang & halia kita humban dalam lesung batu..kasi hancuuss suma sekali..hikhik

AYAM KICAP LADA HITAM
Sumber : Anna Qawina

Bahan-bahan
  • 400-500g ayam - potong kecil2
  • 2 inci halia muda - hiris halus
  • 3 ulas bawang putih - parut
  • 2 sudu besar kicap pekat manis
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2sk maggi seasoning..Ana guna serbuk pati ayam jer
  • 1/2 sk lada hitam
  • cili padi ketuk *optional jika ingin pedas
  • 1 batang serai - titik *optional
  • 1/4 cawan air
  • garam jika perlu
Cara-cara
  • Gaul semua bahan dalam mangkuk kecuali air. Perap sebentar 10-20min...
  • Panaskan kuali non stick dengan sedikit minyak. Masukkan ayam tadi dan juga sedikit air. Tutup dan biarkan masak hingga air kering dan terbit minyak dan sticky seperti ayam bakar.Sesekali balik2kan.
  • Sebelum matikan api, pastikan ayam masak, jika belum tambahkan lagi air dan masak lagi hingga kering.Angkat dan hidangkan.

11 ulasan:

Mas berkata...

anna..menu yang sama la...he..he..sedapp kan ayam ni...anak2 mas suka tau...

hana berkata...

maceh macehhh.... lap lap both of u... klu ko kasi aku yg tulang2 pong aku sanggup ratah! hahahaha....

izahdaut berkata...

aikk..pakat ngan mas ye..ikikiki...menarik n tertarik uu

Mimiey.. (^-^) berkata...

kak anna pun dh buat...sma cam kak mas...mesti sedap nih

HaSue berkata...

Sama laa kite arini menu ayam!tapi duk tenung2 ayam tu tadi,lama2 main lebur jer dlm minyak panas..tup2 jadik ayam goreng..kakaka...kes malas nak msk menu lain laa tu..cik abe x mkn kat umah arini..jd nya menu simple dimple laa..haha...mintak ayam kicap yg tinggal 2,3 ketul tuh naa

anymz berkata...

aduh dah sampai sini.tadi tgk kat rumah mas..korang dah pakat2 ek?..hehe

Nieza berkata...

ting tong!..tuan dapur tido ker?hehe ana, sedapnya menu ana ni akak tumpang lunch la kat sini..ekekeke

Hann berkata...

aana,

ayam gini gini je masaknye kite mamang suka sangat.. senang and tk payah nak renyah2..

zarin berkata...

nanti kalau tkde idea gak nak masak esok, kita pun nk try gakla ayam kicap lada hitam ni :D

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Anna...

Wow! Sedapnya Nampak Ayam Kicap Tu... Ingat Dtg Sini Nak Tumpang Makan...Ada Lagi Tak Anna?

mamawana berkata...

Sedapnyer ayam black pepper...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...