Sabtu, 9 Oktober 2010

PUDING ROTI SOS COKLAT

Assalamualaikum...apa khabar kawan2? Moga sentiasa kita didalam limpah kurnia-Nya..Amin..

Sedikit perkongsian peristiwa...Lewat malam tadi Ana berkesempatan menghantar kakak ipar bersama suaminya yang akan menunaikan Haji..(sekarang dah dalam perjalanan ke Madinah...moga selamat & berkat perjalananmu...Amin)..ramainya orang yang menghantar jemaah kat Kelana Jaya tu..ambik berkat...Hmmm...dalam hati memang bertuah kakak dalam usia 40-an dapat menjejakkan kaki ke Mekah untuk kali ke-2..minta2 kami pun sama..biar dapat pergi dalam usia yang muda agar mudah melakukan ibadah kat sana nanti kan..InsyaAllah


Okeylah, pagi ni nak tayang puding roti yang dapat dari Izah..cuma Izah buat sos kastard, Ana buat sos coklat sebab masa tgk rsp sos tu cari punya cari susu cair tak cukup lak, maka jadilah sos coklat tu..

Resepi ni dapat kecik je, tupun budak2 ni tak suka lak, yang diaorang makan cuma sos coklat tu la, pudingnya Umminya yang habiskan..heeee...untung gak kan.. terima kasih penyumbang resepi puding & juga sos coklat tu..

Puding resepi dari Izah :

Puding Roti:
  • 5 keping roti
  • 400 ml susu segar
  • 2 sudu besar mentega (cairkan)
  • 4 sudu besar madu
  • 5 biji kurma
  • sedikit essence vanilla
  • kismis secukupnya..*tak bubuh
Cara-cara :
  • Potong dadu roti dan letakkan dalam loyang. 
  • Masukkan semua bahan dan rendam roti selama 5 minit. 
  • Bakar roti tadi sehingga kekuningan pada suhu 180 C selama 30-40 minit. Hidangkan.
Sos Coklat : *resepi ni Ana dapat dari Myresipi tapi tak ingat sape punya..nanti kena cek balik...
  • 4 sudu besar serbuk koko
  • 8 sudu besar gula pasir
  • 3/4 cawan air
  • 1 sudu kecil tepung jagung dibancuh dgn 1 sdb air
  • 1 sdk esen vanila
Cara Buat Sos :
  • Ayak serbuk koko kedalam periuk
  • Masukkan gula, air & bancuhan tepung jagung
  • Kacau sampai mendidih dengan api perlahan
  • Tutup api & tambahkan esen vanila..Ana sejukkan dalam peti ais dulu sblm guna
 Nak makan ?? Potong puding & tuangla sos coklat tu...nyum..nyum...

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terima kasih kak.resepi sos tu sya gunakan untuk topping chocolate kek.adik2 suka sangat!

Tanpa Nama berkata...

Sedapnye puding roti akak

Tanpa Nama berkata...

Sedap nye puding roti akak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...