Jumaat, 13 Ogos 2010

MUFFIN DURIAN

Lebihan isi durian yang Ana dapat dari kampung, Bonda Ana yang kirim, puasa2 ni mana ada selera nak makan durian, beberapa hari lepas tengok Mas buat, katanya ambik kat Hana, katanya jugak resepi asal dari Mat Gebu...Jom layan... 

Semerbak bau durian, Ana buat pun dah dekat2 nak berbuka, ngam2 masak tu, dah boleh makan untuk berbuka, kelakar gak buka pose ngan muffin...

Rasa muffin ni?? Rasa durian le, dapat dalam 9 biji, sempat bagi jiran 2 biji...sedekah tu...gebu memang gebu..dah abes pon...Meh layan resepi nih..

Resepi Ana copy dari Mas...TengQ Mas..


Bahan-bahan
  • 125 g mentega
  • 100 g gula halus
  • 2 biji telur gred A + 1 kuning telur *Ana guna 3 biji telur saiz B
  • 130 g tepung gandum*
  • 3/4 camca teh serbuk penaik* *disatukan dan diayak
  • 20 ml susu segar *Ana guna susu cair
  • 70 g isi durian
  • 30 g hazelnut, dicincang kasar

Cara-cara
  1. Pukul mentega, gula dan telur hingga kembang dan gula hancur. Masukkan isi durian dan terus memukul hingga sebati.
  2. Masukkan tepung berselang seli dgn susu segar hingga habis. Gaul rata.
  3. Masukkan cincangan hazelnut, dan gaul rata menggunakan spatula. Boleh juga diganti dgn walnut, badam atau tak payah letak kalau tak nak..
  4. Isi dalam muffin cup 3/4 penuh dan hias dgn sebiji hazelnut. Banyak atau sikit bilangan muffin bergantung pada saiz muffin cup masing2.
  5. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C, selama 25 minit. Sejukkan atas redai. 
## Setelah masak, biarkan sekejap muffin tu dalam oven, hasilnya muffin takkan turun/mendap. ##

2 ulasan:

mas berkata...

salam ana, cantik la muffin doyan ana..gebu kan muffin tu, mas pun suka, selamat berpuasa buat ana sekeluarga...

Anna Qawina berkata...

hihi Mas : suke sbb doyan tu omak yg kirim, kang terbiar lama jd tempoyak lak..kihkih...lembut kan...
SELAMAT POSE gak tuk Mas & family..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...