Ahad, 28 September 2014

ROTI MANIS (Isma Maisarah)

Assalamualaikum w.b.t

Haaiii...lama tak hapdet dapo..meh kita hapdet pelan-pelan, selow-selow pon takpela janji ada berganjak sikit tajuk yang lepas-lepas..hehe..


ROOTIIII..kalau dah mula buat roti hari-hari akan meroti, seronok makan yang segar baru keluar oven..kalau dah senyap berhenti meroti tu habuk roti Gardenia pon bedal semacam je kan, ahaa...tu maknanya tak rajin le tue..

Kali ni saya nak kongsi resepi yang selalu saya guna bila buat roti, salah satu resepi yang saya biasa la..Dari sumber Isma Maisarah (Facebook). Roti yang sangat mudah dibuat & dibentuk, kejadiannya pon sedap, pelbagaikan ikut citarasa anda ya.

Ini resepi yang sangat biasa saya buat, sebab biasanya banyak telur kuning lebihan kek rainbow atau pavlova kan, simpan elok2 boleh buat roti. Tapi kena buat water roux dulu ya. Kejap jer...Cuma rajin ngan idok jela, kalau x rajin jadi telo dadar, lama2 tak guna buang jugakla..**ish..setan suka ayat ni..**.

ROTI MANIS
Bahan - bahan :
  • 250g tepung high protein @ tepung gandum (nak campur separuh2 pon ok)
  • 1 sudu teh yis
  • 5 sudu besar gula castor
  • 2 sudu besar susu tepung (tak letak pon boleh)
  • 1 biji kuning telur
  • 1 adunan water roux **
  • 50 - 60ml air dari peti sejuk
  • 50ml minyak masak
  • sedikit garam

**Water roux **
  • 2 sudu besar tepung gandum & 125ml air, dibancuh & masak atas api sederhana hingga pekat. Sejukkan seketika sebelum digunakan.

Cara-cara :
  • Masukkan semua bahan ke dalam bowl mixer mengikut turutan atas ke bawah
  • Mula2 tepung, yis....dan akhirnya garam..
  • Putar perlahan menggunakan speed 1 sehingga semua bahan bergumpal sebati.
  • Tukar speed 2 (medium) dan putar hingga doh benar2 lembut dan elastik,  lebih kurang 20 - 30minit bergantung kepada kelajuan mixer anda.**saya guna heavy duty mixer ya**.
  • Keluarkan doh, tumbuk tumbuk sikit bagi keluar angin dan boleh terus dibentuk.
  • Susun terus dalam bekas/loyang, biarkan naik 2 kali ganda. 
  • Sapu kuning telur + susu segar / madu / susu sahaja pon boleh atas permukaan roti sebelum dibakar.
  • Bakar menggunakan suhu 170c selama 20 mnt atau sehingga roti masak.
  • Sedia dimakan bersama yang tersayang..

**Cara-cara buat menggunakan Breadmaker pun sama jugak**

Selamat Mencuba.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...