Rabu, 13 Ogos 2014

CONGO BARS..Hmmppp...sedap!!

Assalamualaikum..

Edisi kek/kuih nipis2 lagi. Ala-ala brownies gakla ni kan. huii sedapnyaa... cuma manis sikit, pernah kurangkan gula hampir2 separuh dari resepi tapi hasilnya Congo Bars saya berderai bila dipotong. Kalau nak kurangkan sukatan gula sikit2 dahla ya, lebihnya kita makan sikit-sikit & minum air kosong banyak-banyak

Resepi sis Rima,  saya salin dari blog IzahMuffin tu jela ya..boleh letak apa2 kekacang yang ada dalam simpanan kita, kot2 dah nak ekpired tu aa, boleh lebur dalam kuih2 sedap & tak membazir..InsyaAllah

RESEPI CONGO BARS
Bahan-bahannya:
  • 2  3/4 cawan tepung serbaguna (all purpose flour) - saya guna gandum
  • 2 1/2 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh garam
  • 2/3 cawan butter- dilembutkan - saya guna 150gm
  • 1 lb. gula perang lembut(light brown sugar)- saya guna 310gm
  • 3 biji telur
  • 1 sudu teh vanilla essence
  • 11.5 ounce milk coklat chip - saya guna 200gm coklat dicincang
  • 1 cawan kacang pecan dicincang- saya guna kacang badam
  • segenggam kismis hitam- saya tambah

Caranya:

Menggunakan mixer:

  • Ayakkan tepung bersama baking powder dan garam ke dalam mangkuk yang besar dan ketepikan.
  • Satukan butter dan gula perang menggunakan mixer sehingga benar-benar sebati.
  • Masukkan telur satu persatu dan sebatikan dengan perlahan-lahan menggunakan mixer.
  • Masukkan pula essence vanila dan sebatikan.
  • Kemudian masukkan adunan tepung dan sebatikan. 
  • Akhirnya masukkan pula coklat chip dan kekacang, dan satukan.

Menggunakan tangan:

  • Ayak tepung, baking powder dan garam, ketepikan.
  • Satukan butter  dengan gula sehingga benar-benar sebati. Disarankan menggunakan belakang sudu untuk memudahkan kedua-duanya sebati.
  • Masukkan telur satu persatu ke dalam adunan butter dan gaul sebati setiap kali telur dimasukkan.
  • Masukkan vanila, kacang dan coklat.
  • Akhirnya masukkan adunan tepung. 
  • Griskan loyang 13x9 (saya guna loyang 11 x 11inc) dengan sedikit butter. Bakar pada suhu 170 C selama 30 minit. 
Selamat Mencuba

2 ulasan:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Sedap tu Anna.. macam nak cuba ajer :)

Tanpa Nama berkata...

Betul.. Saya buat 2nd time gatal kurangkan gula.. Berderaian lah ia bila potong. Huwahuwaaa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...