Khamis, 8 Mei 2014

DAGING MASAK TAUCU

Resepi saya jenguk blog Kak Nor Secubit Garam. pertama kali buat lauk camni, sedap wehh..anak2 suka gak makan dengan kuah pekat camtu..cuma lauk pauk saya xde meriah2 la kan, kalau tak nanti lambat budak2 nak habiskan makanan diaorang sebab sibuk dok pilih2 kuis2 kemeriahan hiasan yang Ummi diaorang letak..hehe

ada daun sup secoet je tuh..kira meriah dah tu..haha...Alhamdulillah licin sekali masak untuk makan malam..jom cuba..

Bahan :
  • 300gm daging ~ dihiris nipis
  • 1 labu bawang besar ~ dipotong bucu/wedges
  • 3 ulas bawang putih ~ dihiris
  • 1cm halia ~ dihiris
  • 2 sudu besar taucu ~ k.nor tumbuk
  • 2 - 3 bj cili merah/hijau ~ dibelah dua
  • 5 biji cili padi ~ diketuk
  • air asam jawa
  • air secukupnya
  • garam
  • sedikit gula
  • minyak

 Cara :
  • Panaskan minyak dan tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga wangi.
  • Masukkan taucu dan juga daging. Masak sehingga daging mengeluarkan airnya.
  • Masukkan cili merah dan cili padi serta air.
  • Masak hingga daging empuk dan masukkan air asam jawa.
  • Masukkan juga garam dan sedikit gula.
  • Biarkan mendidih sebentar dan boleh lah ditutup api.
  • Angkat dan hidangkan dgn nasi putih.
SEDAAAPPPP...

3 ulasan:

Mas berkata...

meh kat aku semangkuk..
malas benar nk masak ari ni...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Tak pernah pulak akak masak taucu daging ni Anna.. nak juga mencubanya.. nampak sedap tu :)

Bicara Kak Noor berkata...

sedap ni Anna kalau ada cilipadi kat dlm tu adussss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...