Isnin, 5 Mei 2014

KEK MENTEGA 'MARBLE'

Assalamualaikum.
Perkongsian dr Ustazah Ani kat fb. rasanya makan tahun gak tak buat kek2 yang tak berkrim ni..sekali buat habis terus..dapatla agih sana sikit sini sepotong..Alhamdulillah lepas kepingin makan kek butter..

Sangat lembut, nak lagi sedap boleh guna butter yang berkualiti. Anchor pon dah ok tu...mahal gak kan..saya guna buttercup je kebetulan ada dalam simpanan..eh jangan mintak2 kek ni dah masuk "Big Tank"..hekhek..


RESEPI KEK MENTEGA MARBLE
Sumber : Ustazah Ani (Facebook)
Kek Mentega Marble AnnaQawina
  • 220 gram butter
  • 230 gram gula kastor
  • 200 gram tepung naik sendiri @ tepung gandum **
  • 4 biji telur gred B
  • 1 sd kecil esen vanila
  • 1 sd kecil baking powder **kalau guna tepung gandum letak 1 sd besar b.powder
  • 2 sd besar susu segar / susu cair
  • 2 sd besar serbuk koko

CARA2 :
  • Panaskan oven 180'C. Alas loyang 8inc.petak@9inc.bulat dengan baking paper.
  • Ayak tepung dengan baking powder.
  • Pukul butter & gula castor sampai kembang & putih.
  • Masukkan telur yang dipukul dgn.garfu terlebih dahulu sebiji-sebiji sampai habis.
  • Masukkan esen vanila dan susu segar.
  • Kemudian baru masukkan tepung sedikit2 sampai habis.
  • Bahagi adunan kepada 2 bahagian, satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko.
  • Tuang adunan putih dulu ke dalam loyang, sendukkan pula adunan koko, selang seli buat sampai habis.
  • Bakar adunan kek sampai masak lebih kurang 40 minit atau bergantung kepada oven masing2.
Selamat Mencuba..

3 ulasan:

tun_telani berkata...

Salam kak anna ku cayang.. mmg kalau butter cake laju makan sbb x muak.. tun kalau kek yg ada icing2 ni kureng sket.

dZana berkata...

Tgh verangan gak nak buat marble... tpi tak mjadi2 lgi..

Anna Qawina berkata...

Tun Telani : sama la ngan akak..x makan nasik pon takpe makan kek ni je..(pemalas namanya) hehe

Kak dZana : malas nak marble tuang je semua dlm loyang siap!! hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...