Isnin, 26 September 2011

KEK KARAMEL III

Assalamualaikum w.b.t

Salam sejahtera buat semua, harapan Ana semoga hari ini & hari2 seterusnya diri kita akan dilimpahi Rahmat & Ni'mat kurniaan-Nya yang tiada terbatas. Bersyukurlah sentiasa..InsyaAllah tenang hidup kita. Dah puas berhari raya ya..sana sini dijemput makan-makan & beramah mesra..tak terkecuali kami disini, walau tak dapat memenuhi semua undangan rakan-rakan, tapi syukur Alhamdulillah dapat juga bertemu & menziarahi teman-teman baru & kaum keluarga terdekat. Yang jauh-jauh tak dapatle jejak kaki, maklumla, keadaan masih terbatas lagi dengan anak kecil ni kan. InsyaAllah lain kali jika diizinkan-Nya kami akan sampai jika berpeluang. Seronok tak terhingga dapat jumpa ni, terima kasih tuan rumah..hidangan pun sedap-sedap tau..

Terlebih dahulu kami ni nak berterima kasih yang tak terhingga buat teman-teman baru alam maya yang sudi berkunjung ke rumah kami & yang sudi menerima kunjungan kami sekeluarga. Terutamanya Kak Nadz COSK, Kak Anymz & suami (bersama masak lomaknya yang mebeles), Izahdaut sekeluarga, Kak Sheila sekeluarga & Kak Naz Baulu, maaf ye kak Naz sebab tak sempat nak hadirkan diri ke rumah terbuka akak. Terima kasih juga buat MasDuniaku yang sempat bertemu mata & berlaga pipi lagi di rumah Izahdaut tu bersama cheese tart yang dibuatnya sangatla sedap. Puji ikhlas ni, sebab anak-anak & mak anak ni suka sangat makan..

Ketika berkunjung ke rumah izahdaut, yang kami bawa cuma perut kosong & sebiji kek keremel istimewa buat santapan sempena pertemuan kami..cececeee..bagusnya ayat..hahaa..memang buat special tuk pertemuan kami tu, kata yang makan-makan sedap..ye ke? Siyes?? hehe..Alhamdulillah sedap bagi kami anak-beranak jugak..Kek keremel yang biasa2 orang dok buat tu, cuma kali ni versi keremel tebal & lebih puas hati bila makan..ada pertambahan bahan-bahan yang ringkas aje, jadi bagi yang nak mencuba, sila tarik nafas panjang2 & selawat dulu, cubalah buat, senang & sedap tau..cuma kena betul cara bikinnya InsyaAllah boleh..


Kek versi II ni dah pernah dicuba oleh Kak Nadz COSK, kemudian kak NazBaulu pulak mencuba (walau tak berhasil dgn jayanya) Harapnya tak serik mencuba ye Kak Naz, InsyaAllah berhasil nanti. Kali ni Ana kongsikan resepinya disini untuk rujukan diri sendiri & teman-teman yang ingin mencuba. Kalau nak tengok versi asal resepinya boleh belek2 kat SINI yer..Kat sini resepi baru, terima kasih tuan punya rsp asal iaitu Puan Munira Baharom(FB) & di ubahsuai oleh Puan Shasa Rahmat, terima kasih juga buat Kak Sha Hafizi untuk tunjuk ajar & resepi yang dipanjangkan ni..Jom tengok..jgn lupa cuba buat yer..

Tebal kan keremelnya, walau guna loyang bulat 25cm
Ini pulak yang Ana buat untuk makan2 kat rumah je, sempat jugakla bawa sikit untuk buah tangan ke rumah Kak Sheila & rumah kawan suami. Terlebih rajin buat alunan kasih lak, untuk buat alunan kasih tu boleh tengok SINI yer.


KEK KEREMEL II
Sumber asal : Puan Munira Baharom
Sumber baru : Puan Shasha rahmat & Puan Sha Hafizi (kalau ada yang lain sbg rujukan maaf yer, blh bgtau saya..), Kak Nadz COSK


Bahan-bahan : Loyang 22cm
(A)-Gula Hangus
  • 2 sudu besar gula (utk bt gula hangus)
  • *tabur gula dlm loyang n msk ats api perlahan..biar gula hancur n wrna tukar jd perang)
  • Ketepikan dulu (gula tersebut akan mengeras & berbunyi macam kaca pecah gitu)
(B) - Bahagian Atas
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan susu pekat manis
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 3 bj kuning telur
  • 2 biji telur (putih & kuning)

(C) - Lapisan Kek
  • 140 gm tepung gandum
  • 70 gm gula kastor
  • 3 bj kuning telur
  • 135 ml air biasa
  • 1 sudu teh baking powder
  • 45 ml minyak msk
  • 2 sudu besar susu pekat manis (Ana tambah)
 
 D) Merinque
  • 6 bj putih telur
  • 70 gm gula kastor
  • 1 sudu teh krim of tartar
    Antara bahan2 kek keremel beralun kasih & cara bakar 'double boiling'
     **Serbuk koko jika nak buat kek keremel beralun kasih(Ana guna sebuk minuman coklat)

     Cara-cara :
    • Sediakan bahan (A) dahulu, ketepikan.
    • Kacau semua bhn (B) perlahan2...jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnye...
    • Tapis bahan (B) td dlm loyang gula hangus (A) tadi..ketepikan.
    • Pukul bahan (C) *Ana guna senduk je..ketepikan.
    • Pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang & bila kita angkat dia x jatuh...(meringue)
    • Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati..jangan terlebih kacau, agak-agak bercampur sebati je.
    • Bahagikan kpd beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau nak..
    • masukkan ke dlm loyang yg ada gula hangus & keremel tadi (A + B)..selang seli warna, letak ditengah2 loyang, adunan kek akan terapung.
    • Bakar cara double boiling - selama 1 jam 10 minit dengan suhu 175'C, menggunakan api bawah dahulu selama 40 minit, kemudian api atas bawah sehingga masak *Boleh juga menggunakan api atas bawah tetapi guna suhu 160'C / 170'C sahaja, (bergantung kpd oven masing-masing juga ya)
    • Jika tak pasti keremel dah masak ke belum boleh tambah lagi masa membakar lebih kurang 10 minit, 
    • Bila masak angkat & rehatkan 25 minit/setengah jam baru terbalikkan kek yg dibakar tadi...masa ni dah agak sejuk jadi senang nak keluarkan kek.
    • Masukkan dlm peti sejuk 1 jam n lepas tu mkn sejuk2. Lebih sedap selepas semalaman.
    • Sedap dimakan sejuk.
    Terhasil 2 biji kek dalam 1 hari..^_^

    ** Suhu membakar bergantung kepada oven masing-masing, jika oven saya jenama ELBA, suhunya agak panas, jadi saya lebih suka guna suhu rendah tapi makan masa yang agak lama. Selamat mencuba ya..
    **Kalau ada yang nak bertanya (Ceeh..macam pandai sangat kan..tapi kalau sudi tanya saya sudi jawab InsyaAllah) bolehla komen & tanya, akan saya jawab sedaya upaya saya.

    36 ulasan:

    Qhaifa Nur berkata...

    salam

    saya baru ni pun ada buat karemel tp yang ni lagi kreatif..memang kreatif

    Sheila Shafeareen berkata...

    Assalamualaikum Anna alhamdullila ketemu kita juga akhirnya mmg x puas nak menyembang terasa masa begitu singkat.. lg pun Anna ada rmh yg nak di ziarah lagi...

    Apa pun akk amat bebesar hati Anna & femily dtg dan x lupa juga pada buah tangan yg Anna bawakan tu....mmg sdp kek ni, pulak tu petama kali akk mkn..walau pun pernah mencuba buat tp x menjadi langsung masuk tong...InsyaAllh kita akk jumpa lg sampai bila2 ye

    Mas berkata...

    anna....
    cantikkkknya kek karemel tu...
    kau memang pandai la buat kek karemel...
    sedapp sangat kek karamel kau tu..
    rasa tak boleh berhenti menguyah tau..
    seronok sangat jumpa kau hari tu..
    tak puas bersembang kan..
    aku gak yg lewat..he3

    Cendana Kasih berkata...

    wooo...ni yg jeles ni. Tingin gak nk rasa kek ko..huhuhuhu..

    nanti 15 oktober 2011 jemput ler datang rumah aku yer. Aku ada wat kenduri sikit.. pukul 8.30 malam..

    izahdaut berkata...

    tq anna..ko ba merasa kek air tangan ko tu. besar lak tu. kirenyer adunan ni dapat sebesar kek yg ko bagi tu la ye. kalau aku guna loyang kecik sikit tebal lagi ler kek tu kan/. tapi sedang loyang ko tu mmg cantik la. tringin nak buat lagi. sedap weh kek ko tu

    Anna Qawina berkata...

    QAIFA NUR : t.kasih..saje mencuba..sedap kan? hehe

    KAK SHEILA : Alhamdulillah..I.Allah dpt jumpa lg, nak kena pulangkan tipuware akak tu..haha

    MAS : cantik ke? secantik & sesedap cheese tart ko tu kan..sedap kan..ko buat nnt tau..

    Kak Sam berkata...

    pergghhh.. wajib buat ni. tunggukan kemunculannya di my homework... hahaha semanagt kena lebih...

    Anna Qawina berkata...

    CENDANA KASIH : Noorma : I.Allah jkalau ada rezeki nak gak hadir, tgk cemana ye..
    alaa..ko punya hasil lg mebeles dr aku ni haa

    IZAH : iyer..1 adunan dpt sebesar itulah..sesuai la kalau nak mkn ramai2 kan guna loyang tu..kalau buat loyang 22 cm bulat mmg sedang2 elok cantiknya, belen je dgn keremel tu..
    kek yg ko buat tu pon takleh lawan laa..masih terasa nk mkn ni..hehe
    kalau buat guna loyang kecik kang yg mkn keremel saje keknya dibuang lak..hehe

    tun_telani berkata...

    jamu mata je niiii... kasi excuse diet ni sbb x confident nk wat tu. hihi...
    *tick.. alamak! dh menitik air liur.. kurang pahala puasa.. hihi

    Anna Qawina berkata...

    Kak SAM : yer..saya akn tunggu & terus tunggu..good luck yer..

    TUN : sabo jekla ngan budak nih..lap2 cpt..hehe

    ibundo berkata...

    cantiknya anna. Bundo tumpang makan je boleh tak. Malasnya nak buat...

    Zaliedana berkata...

    kak ana mmg dah jadi trademark dah kek karamel ngan akak,kek karamel akak mmg cantik2 jer kejadiannya,sy pernah wat dulu sekali,xbape menjadi,terus tension,pasni igt nk try gak lagi.

    Ayu berkata...

    Assalam anna, waduh bilalah dapat merasa kek karamel anna ni ya..
    ramai yang dah mencuba..akak juga masih belum beli ticket lagi..heheh nak cuba juga one fine day..

    Juwita Jamaludin berkata...

    ana.. Cantik kek tu.. Lawa.. Ita pun dah buat sedap.. Tp lagi kreatif buat bentuk alunan kasih..:)

    Tanpa Nama berkata...

    anna...caaatikknyer kek karemel tu....teringin nk rasa huhu...zila66

    nonierahman berkata...

    salam kak anna bestnya kek karamel versi beralun kasih,puding dia pon tebal.next time boleh cuba resepi yg nie pulak.kebetulan baru pas buat kek karamel untuk jamuan opis esok.1st time buat.harap2 menjadila...panas lagi tue..kak nak tanya kenapa puding nonie berair?ke memang mcm tue sebab panas lg?puding keras cuma karamel tue berair sekeliling kek tue.tgk kek anna elok jer.xde nmpk air gula karamel tue

    quinnie berkata...

    anna..kita ni dah berkurun salin resepi..pembagai tips duk ambik..tapi tak buat2 jugak lagik keknih..huwaaaa

    Naz / Nadz COSK berkata...

    Assallamualaikum Anna..
    Cantiknya Anna kek karamel alunan kasih ni.. Rugi la kak Nadz tak dapat rasa.. Cantikkkkkkk sangat2x..

    nuwairani ismail berkata...

    sengaja tau nak buat org jeles....serius belom konfiden lagi nak buat...hmmmm...tapi hati berdetik2 nak buat ni...

    Diana @ Melley Mey berkata...

    Assalamualaikum anna..
    Ya Allah... cantik sungguh kejadian kek2 tu anna... mmg cantik!! akak teringin sgt nak buat.. hati nie bagai d garu2 bila tgk kek2 yg anna buat nie... nak juga mencuba tapiii takut plak x jadi.. huhuuuu... cantik2 kek tu semua.. suka akak tgk

    mamaNoriz berkata...

    menggiurkan betul...
    tapi macam susah jek...huhu

    utk org malas mmg semua susah kan...hehe

    ady berkata...

    as-salam
    cantik dan tergoda tengok kek karamel
    beralun kasih tu..gojesss!!!

    Ida,Japan berkata...

    tergudanyer tgk kek karamel anna ni...teringin nk buat, tapi belum dtg seru he..he..sabar je la

    anymz berkata...

    na,tak aci nanti dtg rumah akak,bawakan utk akak yg beso cam izah punya ya..hehe
    sedap bebeno kek karamel air tangan izah ni..tak puas makan..:)

    Anna Qawina berkata...

    IBUNDO : kalo bonda yg buat sah lg cun kan..sllu gitu la saya tgk..hehe

    ZALIEDANA : kena cuba lg & lagi..I.Allah jadinya..ada org tu buat sekali terus jd, akak mula2 dulu pun kali ke 3 baru jadi..hee..cuba ya

    KAK AYU : tiket dah book lom? hihi..kak ayu buat harus lg cun..sah!!..

    Anna Qawina berkata...

    JUWITA : saje je org tak bnyk kerja..*padahal melambak kewrja..hehe..sedap kan? harus buat berulang kali..

    ZILA66 : tryl..nak rrasa mai rumah..hehe

    NONIE : air gula tu mayb sbb gula hangus tu terlebih tak? lap2 sikit dgn tuala bersih, taknak bg meresap sgt..tp kalo rasa meresap tu sedap gak..lemak manis gitu..hehe

    Anna Qawina berkata...

    QUINNIE : hang rajin wat benda lain kan..kira ok lg la tu..tp harus cuba kek ni..sedap tau..

    KAK NADZ : tak rugi..akak buat lg sedap kan..kena buat lg la..takpon mai sini..hehe

    NUWAIRANI : beli dah ke mixer? dah ada mixer nnt rasanya ini la kek pertama yg akan dicuba kan? hehe

    Anna Qawina berkata...

    KAK DIANA @ MELLEY: Salam kak..akak pun dah buat..tahniah..heheh..sedap kan?

    MAMANORIZ : senang je ni, baca betul2 & sedia bhn2 awal2..I.Allah jadi..try yer

    ADY : Hai Ady..pekabo? tak cantik sgt banding dgn org lain punya..u dah try blom? try la..hehe

    Anna Qawina berkata...

    IDA JAPAN : nak saya seru guna jampi serapah ke seru dgn Ayat-Ayat Cinta? hehe..buatla..sedap..

    KAK ANYMZ : okeh kak..kena caj lebih ni sbb nak yg besar kan... hehe..I.Allah kalo g sana akn bawak utk akak..hehe

    Gee® berkata...

    mengancamlah!! terlior... nak try buat lah...

    Ummi berkata...

    Anna, cantik betul kek karamel nih...haruslah akak buat nnt...tp byk sgt pulak terpikat kat kek nya, nak buat yg beralun ke yg belang2..hehehhee

    Yatie berkata...

    Assalamualaikum Anna,
    napelah akak lambat sampai sini..menariknya kek karamel yg Anna buat ni..beralun kasih lagi...akak nak buat tapi takde keberanian di situ..muehehehehe...rasa2nya nak cuba jugalah...

    aula berkata...

    salam kak ana... oven saya brand trio biasa bakar kek n biskut guna api atas bawah.. nak buat kek karamel ni nak guna api atas bwh jugak ke? tq...

    Anna Qawina berkata...

    Salam Aula : takde jejak ni, akak jawab sini la ya.

    Boleh je bakar guna api ats bawah, perlahankan sedikit suhu agar kek naik gebu & masak sepenuhnya.
    apa2 kek & kukis pun biasanya dibakar guna api ats bawah kan, jadi takde masalah,

    kita bakar api bawah sahaja sebab nak bagi kek naik gebu & cantik teksturnya. Harap Aula faham ya..

    leezsoul berkata...

    salam Ana suker nye boleh btry buat..cantek kek caramel awak..msti sedap gak ni..akk nk tye bhn b tu nk kacau atas api tak hekhek slalu klu buat caramel puding akk kcw atas api..so yg ni x yah kcw atas api ek..tq yer

    Kira Sakura berkata...

    Assalamualaikum...

    nak tumpang tanya kalau nak buat cuma separuh adunan je patut pakai loyang berapa cm ye?

    tenkiu sis :)

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...