Rabu, 21 September 2011

Donut 'ZZ' & Penyerahan Tugas..

Assalamualaikum..morning..selamat pagi..haaa..macam gempak je tajuk penyerahan tugas tuh..ada bunyi macam Panglima Angkatan Tentera nak bersara jek..huhu..macam biasala, harini dah genap 42 hari berpantang, sedikit masa lagi dah nak habis pantang kan, segala tugasan rumahtangga selama berpantang ni diambil alih oleh Cik Abe akan kembali kepada yang empunya diri..jadi sekarang dah mula beralih sedikit demi sedikit, konon nak biasakan badan dengan suasana baru la kan..rasa lemau pun ada gak nih, maklumle hampir 2 bulan tak bangun pagi masak bekal & sarapan, tak masak lunch & dinner, tak cuci kain baju segala & segala-galanyalah yang berkaitan dengan rumah ni (kecuali buang sampah & beli lauk pauk). Teringin la nak sambung tempoh berpantang jadi 3 bulan..boleh ke bang? sekadar tanya dalam hati..ngeheehehee...titik.

Pagi ni sarapan dengan donut jek..ZZ tu bukanlah Ziana Zain yang keningnya terangkat tu yer, tak tahu la kot2 dia ada resepi sendiri ke..hehe..lamanya tak buat & makan donut kan, kelmarin buat donut & simpan dalam peti ais, semalam bagi anak-anak bekal ke sekolah agama, suka sangatla diaorang tu, lama dah tak makan donut banyak2..Macam-macam resepi donut kan, ni kali ke 2 Ana cuba resepi ni, kali pertama dulu tak sempat ambik gambar, sebab dah siap tu terus jamu tetamu. Resepi dari Kak ZalinZalina (ZZ) yang semakin sibuk dengan Cafe yang baru beroperasi tu, tambah pulak beliau sentiasa sibuk dengan tempahan kuih muihnya..semoga kerjaya Kak Zalin ni suksess sentiasa, InsyaAllah..


Meh layan resepi ni, kalau ada yang nak mencuba..halalkan resepinya berlegar di sini ye Kak Zalin..oh ya..nak minum teh tu buat sendiri yer, jangan lupa rebus dulu serbuk teh untuk dapatkan rasa teh yang sedap..ala-ala kedai mamak tau..

DONUT 'ZZ'

Bahan-bahan :
  • 500gm tepung gandum (tepung murah pun takpe..suka pakai tepung cap cempaka..)
  • 50gm gula pasir
  • 50gm margerin (suka pakai margerin pelangi..murah je..)
  • 1 biji telur
  • 1 1/2 sudu kecik yis kering (suka pakai mauripan..)
  • 1 sudu kecik garam halus
  • 1 sudu kecik baking powder
  • 2 sudu kecik tepung susu (susu tepung anak umur lebih 1tahun pun boleh guna...susu Anlene takleh ye..)
  • 250ml air suam (jangan panas sangat nanti yis mati..)

Cara-caranya:-


1.Bancuh air suam dengan gula...larutkan...pastu letak yis..biar sekejap (berbuih2)

2.Masukkan semua bahan dalam mixer...atau dalam bekas untuk yang nak uli pakai tangan
3.Kalau guna mixer uli 5 minit kelajuan sederhana..
4.Kalau guna tangan, lama sikit ye...sampai adunan tak melekat kat tangan
5.Tutup adunan...biar kembang selama 1 jam atau lebih...paling lama pun 3-4 jam...lama sangat nanti bau tapai pulak..
6.Adunan dah kembang baru la boleh dibulat-bulat bentuk donut & digoreng dgn api perlahan.

##Ana masukkan semua bahan dalam Bread Maker & on, tunggu sampai doh siap..

Tips ZZ : 
* Tabur sikit tepung kat dulang...kalau tak nanti melekat pulak donat tu dan susah nak angkat masa nak goreng nanti..
* Kalau adunan tu terlalu melekit (mungkin terlebih air atau telur besar sikit), renjis2 tepung sikit...kat tangan pun letak tepung...macam dalam gambar kat tutorial..donat tu ada tepung sikit2...banyak2 nanti keras pulak...
* Kalau dah goreng donat pastu rasa2 nak simpan lama, susun donat dalam bekas, lepastu bungkus pakai plastik wrap...jangan bagi masuk angin langsung...insyaAllah tahan lama lembutnya tu...


SELAMAT MENCUBA..

15 ulasan:

Cheq Sue berkata...

ingatkan nk pindah opis dh td

Mas berkata...

amboiiii...dah mendonut anna...
cantik tembam2 donut kau tu...
aku gak yg tak mendonut lagi...

tun_telani berkata...

haha.. selamat kembali bertugas ye kak anna. bagusnyer hasben akak, siap basuh-jemur-lipat kain segala bagai ke kak? teringat pulak masa tun injured mata aritu, mmg enchik hasben yg buat semua dr msk bekfes-lunch-dinner sampai la ke menyapu rumah. bahagia betul kan? tp 5hari je la.. ni 40 hari mmg tabik spring laa. hihi

mcm sedap je donat tu kak. uhuk uhukk.. sabooo je laa..

nuwairani ismail berkata...

gebunya donut dia!!!!

Anna Qawina berkata...

CHEQ SUE : pindah man la aiih..hheee..pindah dari bilik tido ke ruang dapo jek..hehe

MAS : ni kira ambik mood la ni konon..padahal takut yis tu terbuang lak..dah lama gak tak guna..hihi

TUN : 5 hari ok la dari tak rasa lngsng kan..cer buat2 sakit sana sini mintak coti 2 bulan..agak2 cemana yer? haha..salute kat asben kita kan..Alhamdulillah..

NANI : segebu orang yang bikin nih..huhu

chikadakbiru berkata...

memang bertuah la akak,..dpt suami mithali ...rajin benorrr!!
kalau mcm nih tiap2 tahun beranak pun xpe(hihi jgn mare sekadar gurauan

dh lama tak mendonut...kena tunggu sabtu n ahad jer baru jalan donut nih kat umah

Sheila Shafeareen berkata...

salam yaayaayyaa Anna dah mula meguli main gan tepun ...sdp juga resepi ZZ kan dah pernah try....ZZ dah bz sekarang

Nazrah berkata...

Asben Anna memang ringan tulang..kalau kita pandang dapur pun tidak... suka donat dan teh tarik tu...

Sofea berkata...

Gebunya donut, tadi singgah blog Ros jintanmanis pun donut juga..x leh jadi nii..rasa nak mendonut juga tapi malasss ;)

Anna Qawina berkata...

CB : alhamdulillah..tiap2 tahun? aiyaakkk..penat tau..kikii

Kak Sheila : mmg kak ZZ dah makin bizi kan..

KAK NAZ : ALhamdulillah kak..tak semua tp ramai le jugak gitu kan..klau dah biasa dr kecik ok je..hihi

Ayu Safieza @ Humaira' berkata...

Anna...aka pun dah gedebuk2 gedebak kan dlm BM la mcm ni.....heh heh heh heh:)

Nadz COSK berkata...

Aik??? siap ada penyerahan tugas tu..hihihi.. Anna bila boleh jumpa lagi eh? Windu ahh..hihihi.. Kang ada org marah lak baca komen ni..hehehe.. Nak donut..eh..eh bukan.. Nak pinjam BM anna...:))

Anna Qawina berkata...

KAK AYU SYAFIEZA : dah ada BM gedebuk jela kan..hehe

KAK NADZ : windu gak kat akak..mehla sini..hihi..
laa...ritu nape tak ambik masa mai rumah? kihkih..

wahida berkata...

sedapnya..saya tak pandai buat donut..huhu...

salam kenal..terus follow sini..

Naimatul Hafizah Nor Rodin berkata...

salam ana....
baru habis pantang rupanya. tahniah atas baby baru. seronok, kan.... berpantang... cuti semua kerja. hehehe... btw, saya nak cuba la resepi donat ni. saya ni, pantang ada resepi donat yg lain sikit, mesti nak cuba...
saya juga mcm ana, guna tpg gandum cap cempaka je pun... marjerin pun guna pelangi je... maklum la, murah...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...