Khamis, 23 Disember 2010

DAGING GORENG BERSAMA KACANG KERINTING

Menu ni tah berapa hari dah berlalu, bizi + kurang ghajin nak naip..hihi..pernah tgk kacang kerinting tak? Dia (ia..) sejenis kacang panjang gak, cuma kejadiannya lebih besar, sekali ganda dengan kacang panjang biasa tu, pastu di tengah hingga hujung kacang tu berbelit2 ala-ala rambut kerinting gitu, nama kerinting tu abang ipar yang bgtau, sebab dia yang ambik bekalan jualan dia kat Pasar Borong Selayang, katanya kacang ni datangnya dari Cameron Highland..


Selain goreng, masak lemak pun sedap, memang sesuai masak lemak, sebab saiz fizikalnya yang agak besar, sedap makan dengan nasi panas..hihi...Ana cuma tambahkan dalam gorengan daging saje nak bagi meriah..(sbnrnya agak malas nak masak asing2..)..hihi

Resepi daging goreng ni biasa2 je :
  • 300 gm daging, potong nipis..bersih & toskan
  • serbuk kunyit
  • garam

Gaulkan daging bersama garam & serbuk kunyit, biarkan 15 minit.
  • 1 labu bawang besr *potong bulat
  • 5 ulas bawang putih *mayang halus
  • 2 inci halia *mayang halus
  • 2 biji cili merah besar * potong serong
  • 5 batang kacang panjang *potong pendek-pendek
  • garam & gula sekucup rasa * terpulang, Ana tak letak
  • Minyak masak untuk menumis

Cara-cara :
  • Panaskan kuali, masukkan daging yang diperap tadi ke dalam kuali panas, biarkan sehingga keluar air daging tu.
  • Kacau-kacau bagi sekata,.guna api perlahan, kalau daging liat, masukkan sedikit air, biar sehingga air kering & daging empuk.
  • Bila air daging dah kering, buat lubang kat tengah kuali (bukan tebuk kuali tau..) hehe..masukkan minyak masak, biar sehingga minyak panas.
  • Masukkan bahan hiris kecuali cili merah & kacang panjang, kacau2 bagi kekuningan & sedikit garing.
  • Kemudian gaulkan dengan daging yang ada disekeliling kuali tu.
  • Masukkan cili merah & kacang panjang, kacau sekata.
  • Rasa garam & gula jika suka, daging akan bewarna kehitaman sedikit, dah masak bolehlah diangkat
  • Kalau nak lebih pedas boleh tambah kan cili api yang dipotong serong..Selamat mencuba..:)

3 ulasan:

Encik MamaT berkata...

mcm kacang panjang jugak rupa dia tu... hehe.. terliuq plak...

Mas berkata...

anna, nah mas anto donat.....tapi kena kasi daging goreng tu sepingggan wat lauk lunch..he..he...

Noorma Ismail berkata...

ooo..kacang panjang jugak kan..tp jenis yang kerinting tu kan..tak pernah beli, takut plak rupa dia mcm ular..hehehe...