Khamis, 23 Disember 2010

NEWS!!!..PENYUSUAN SEMASA HAMIL...

 Assalamualaikum..

Harini Ana nak kongsikan sedikit ilmu keibubapaan ni..hihi..maklumla, dah jadi ibu ni kena banyak membaca tambah ilmu di dada kan..tapi kenapa lak pasal topik ni? heee...itu kalau nak tau kena tunggu le ek.. Beberapa hari lepas Ana google info tentang penyusuan semasa hamil ni, ada jumpa info ni kat blog LIN..nama blognya m.y~b.r.e.a.s.t.f.e.e.d.i.n.g~j.o.u.r.n.a.l

Banyak sungguh info tentang ilmu keibubapaan kat blog dia, rajin betul Lin ni ek..Ana tumpang baca & share kat sini sebagai panduan diri sendiri & teman2 yang ingin baca..
maklum saja, macam2 persepsi keluar dari mulut orang kalau kita bagitau mengandung lagi, tambahan pula ketika itu kita masih meyusukan anak kecil..ada yang kata susu dah bercampur darah, susu tu adik dlm perut tu punya, macam2 lg la..ini yg Ana nak sangat tahu ni..

~copy from Lin ~

"Sebenarnye tidak salah untuk meneruskan penyusuan badan kepada anak anda. namun, beberapa perkara perlu anda ambil kira...
  • Anda perlu kalori dan khasiat tambahan jika anda menyusu semasa hamil. Minta nasihat pakar pemakanan atau pakar kesihatan untuk panduan pemakanan.

  • Kebiasaannya ibu menjadi lebih penat. Dapatkan rehat secukupnya. Anda boleh melelapkan mata dengan berbaring ketika menyusukan anak anda.

  • Puting anda mungkin lebih sensitif semasa hamil. Pastikan lekapan bayi anda adalah betul. Bernafas dalam-dalam dapat mengurangkan sedikit kesakitan.

  • Anak anda tidak akan 'mencuri' kolostrum dan lain-lain khasiat daripada adiknya yang masih dalam perut jika dia menyusu, kerana badan anda tahu yang mana yang perlu didahulukan.

  • Susu badan anda mungkin akan berkurangan semasa usia kandungan 4 bulan dan rasanya juga mungkin berlainan. Semasa ini penghasilan kolostrum mungkin telah bermula. Anak anda mungkin akan berhenti sendiri menyusu badan semasa umur ini.

  • Jika anak anda yang sedang menyusu berusia kurang daripada setahun perhatikan pertambahan berat badannya. Minta nasihat pakar kanak-kanak tentang perkembangan berat badannya. Anda mungkin perlu menambah susu formula selain daripada makanan pelengkap yang diambilnya. 

  • Jika anda tidak berhajat untuk menyusukan anak anda selepas bayi dalam perut lahir ('tandem nursing'), maka anda perlu membuat perancangan untuk menyapihnya semasa hamil ini. Jika anda ingin menyapihnya selepas kelahiran bayi baru, mungkin dia akan merasa terganggu emosi. Cara yang biasa diamalkan, "jangan tawarkan, tetapi jangan menolak jika dia nak".
Penyusuan susu badan kebiasaannya tidak boleh diteruskan jika:

~Panduan mudah lain ialah, jika semasa hamil doktor anda menasihatkan untuk anda tidak melakukan seks, maksudnya semasa ini juga anda tidak boleh menyusu badan.

~Dalam Islam pula, tiada halangan untuk ibu hamil menyusukan anaknya:
~Info ini saya dapat daripada Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, dalam Menyusui Anak Ketika Mengandung di blognya.

~Terdapat hadis di dalam soheh Muslim di mana Rasulullah s.a.w. bersabda; Aku pada mulanya berhasrat menegah al-Ghilah hinggalah diberitahu kepadaku bahawa orang-orang Rom dan Parsi melakukannya dan tidak ada kesan mudarat pada anak-anak mereka (maka aku tidak jadi menegahnya)” (HR Imam Muslim dari Judamah binti Wahab al-Asadiyyah r.a.).

~Menurut ulamak, al-Gilah mempunyai dua maksud; (maksud pertama;) mensetubuhi isteri ketika ia sedang menyusukan anak (dibimbangi ia akan mengandung pula dan memudaratkan anak yang sedang disusui). (Maksud kedua;) seorang wanita menyusui anak ketika ia sedang hamil/mengandung.

~Hasrat Nabi s.a.w. menegah perbuatan tersebut ialah kerana dibimbangi perbuatan tersebut akan memudaratkan bayi yang sedang menyusu. Menurut tabib-tabib Arab di zaman Nabi; susu wanita hamil adalah penyakit dan orang-orang Arab tidak menyukainya dan mereka akan menjauhkan anak-anak mereka darinya. Kerana itu, Nabi berhasrat melarangnya. Namun apabila Nabi mendapati orang-orang Rom dan Parsi telah biasa melakukannya dan tidak ada sebarang kesan tidak elok pada anak-anak mereka, maka baginda menarik semula hasrat baginda. Imam an-Nawawi menegaskan; “Di dalam hadis ini terdapat keharusan al-Ghilah kerana Nabi tidak menegahnya dan baginda menjelaskan sebabnya” (Lihat; Syarah Soheh Muslim, juz. 10, kitab an-Nikah, bab Jawaz al-Ghilah…)

Walahu a’lam.

Rujukan :Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi, juz. 10."

Terima kasih ye Lin...

# bg Ana nilailah kemampuan diri kita sendiri samada mampu atau tidak melakukannya..selagi terdaya & tidak memudaratkan semua yang terlibat, teruskan saja, InsyaAllah anak-anak yang menyusu badan sepenuhnya ini lebih sihat & cerdas orangnya, bertambah erat ikatan ibu & anak, suatu ketika, anak yang menyusu itu sendiri akan dengan sendirinya akan 'bercerai susu'..itu pengalaman Ana, maklumlah, anak 4, semuanya menyusu badan, mereka kecil2 lagi Ana dah hamil lagi tapi masih menyusukan anak, lama kelamaan dia dengan sendirinya akan menolak..Wallaua'lam..

Sekian untuk pagi yang permai ini..(",)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...