Rabu, 18 Ogos 2010

BUBUR CHACHA & JAGUNG/KELEDEK

Salam mesra buat teman2 di alam maya..dah buka puasa ke? Makan apa ye?Kami kat rumah ni sehingga ke hari ini berbuka & makan pun ala kadar aje, tak nak masak banyak2 pastu buang, membazir kan? Siang2 takde lak yang nak makan...Ini menu yang 2 hari lepas kot, begitu sibuk membakar biskut raya sampaikan tak sempat nak masukkan dalam blog...

bubur chaca bersama keledek
Resepi :
Bahan-bahan : 
  • 2 cawan biji chacha (bewarna warni)
  • 4 cawan santan (tak pekat tak cair)
  • 100 gm gula melaka
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 2 helai daun pandan
  • 1/2 tin jagung manis
Cara-cara :
  • Rebus biji chacha sehingga lembut
  • Kemudian masukkan daun pandan, santan, gula melaka, gula psir & jagung manis.
  • Kacau bahan tersebut sehingga rata & mendidih.
  • Tutup api & sedap dimakan sejuk...
bubur chaca bersama jagung manis
Bubur ini juga boleh dipelbagaikan, Ana buat yang terkemudiannya ditambah jagung manis dalam tin, guna bahan2 yang sama je....Hari2 kalau masak bubur mesti masak pagi2 lagi sebab suka makan sejuk2, dah masak boleh simpan dalam peti ais...nyaman rasa....(",)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...