Sabtu, 13 Februari 2016

CHEWY CHOC CHIPS COOKIES ala SUBWAY

Assalamualaikum w.b.t
Apa khabar anda disana dan disinun? Harapan saya semua baik2 aje, semoga sentiasa dalam limpah kurnia Allah s.w.t hendaknya..

Mengukis katanya..ala Subway ke Midway ke Highway tak tauler nih, macam takde rupa lak..hehe 
Saya buat biskut ni untuk kudap2 anakanda Adam kat asrama haritu, nak cepat kan, gentel2 je terus bakar, tidak berkesempatan nak perap dalam peti ais kejap, dan bakar terlebih masa kot jadi biskut agak garing bila siap, cuma biasala anak-anak mesti suka kan, ala2 chipsmore la kalau cedok besar2 dabak gitu..silala cuba kalau rajin, senang je haaa..pejam mata je boleh tidoo..eh eh!! pejam mata je boleh siap..haha

RESEPI CHEWY CHOC CHIPS COOKIES ala SUBWAY

Bhn2: ( 36 keping biskut)
  • 115 gm butter tanpa garam
  • 120 gm ( 1/2 cawan ) gula halus putih
  • 90 gm ( 1/2 cawan ) gula perang / brown sugar
  • 1 biji telur gred A
  • 1 sudu teh esen Vanilla
  • 200 gm ( 1 1/4 cawan) tepung gandum
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1/2 sudu teh baking powder
  • 1/2 sudu teh garam
  • 300 gm (1 1/2 cawan) choc cip
  • Sedikit coklat butang untuk hiasan ~ jika suka
Cara-cara :
  • Mula-mula satukan tepung gandum, baking powder dan garam halus dan ayak 
  • Dalam bekas adunan, satukan butter , gula putih halus dan gula perang 
  • Kemudian gaul rata dengan senduk kayu atau wisk sahaja. 
  • Jangan adun atau pukul lama sangat ya, sekadar ia bergaul sebati aje 
  • Kemudian masukkan telur dan vanilla 
  • Adun rata 
  • Masukkan bahan kering yang telah kita ayak tadi dan gaul rata 
  • Kemudian masukkan choc cip dan adun sempurna 
  • Sediakan loyang 
  • Dengan menggunakan scoop ice cream anda scoop ke atas tray atau dulang pembakar tadi 
  • Jarak-jarakkan kerana adunan akan mengembang 
  • Letakkan hiasan choc cip atau choc button di atasnya 
  • Simpan dalam peti ais selama 1 jam sebelum di bakar 
  • Panaskan oven dengan suhu 180C 
  • Oven perlu di panaskan 15 minit awal sebelum memasukkan adunan cookies 
  • Bakar selama 15 ~ 18 minit 
  • Jika anda suka ia sedikit rangup bakar dalam 18 minit - 20 minit. 
  • Tapi bagi anda yang suka ia chewy dan lembab-lembab di dalam bakar 15 minit dah memadai -Liza bakar 15 minit je /saya bakar 20 minit

1 ulasan:

tun_telani berkata...

subway pon ada jual cookies rupanya.. kat kampung tun xde subway. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...