Khamis, 11 Februari 2016

Talam Serimuka Pandan

Bissmillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum.. 
Bersua kembali setelah puas golek2 bercuti kat kampung beberapa hari, Alhamdulillah ada rezeki jumpa mak ayah & adik beradik + kenduri perkahwinan anak saudara, dapat juga jumpa saudara2 jauh kami yang dah berkurun tak jumpa..Sekarang mari kita bersenam jari jemari update apa yang patut ya..

Pertama kali ambil tempahan serimuka, berdebar weh, Alhamdulillah berjaya jugak siapkan..ni beberapa mggu lepas rasanya saya buat..nasib adik sendiri yang tempah, kalau orang lain sah-sah saya tak berani buat..hehe

Resepi sedap dari blog Kak Yatie, juga resepi asal dari Chef Asma memang terbaik. Saya suka kuih2 Melayu camni tapi sangat jarang buat sendiri, renyah jugakla rasanya..hehe

Resepi Serimuka Pandan
Sumber : Kak yatie & Chef Asma
(saya guna loyang 9 x 9inc sebab kukusan tak muat loyang 10inc.)

Bahan2 Lapisan Bawah:-
  • 500 gm beras pulut
  • 300 ml santan pekat
  • 300 ml air
  • 2 tsp garam halus
Cara2nya:-
  1. Rendam pulut sekurang2nya 4 jam.
  2. Basuh bersih & toskan. Masukkan pulut bersama santan, air dan sedikit garam ke dlm loyang yg beralas plastik. Sebelum masukkan pulut, pastikan di sapu sedikit minyak keliling loyang.
  3. Kukus dengan semua bahan diatas selama 30 minit.
  4. Apabila pulut masak, gaul hingga sebati.Tekan2kan dalam loyang 10x10x2". (Saya guna loyang 9 x 9inc)
Bahan-Bahan Utk Lapisan Atas
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 1 sudu besar tepung beras
  • 1 sudu besar tepung kastad
  • 250 gm gula pasir
  • 2 biji telur
  • 250 ml santan pekat
  • 500 ml air
  • 1 sudu kecil pewarna hijau 
  • 2 sudu kecil pandan paste(nak lagi sedap guna 5 helai daun pandan dan kisar bersama air di atas, tapiskan dulu)
Cara caranya :
  1. Bancuh semua bahan bahan diatas, tapis ke dalam periuk
  2. Masak sehingga naik wap dan sentiasalah di kacau guna whisk. Tuang ke atas lapisan bawah
  3. Kukus selama 30 minit.(Lap penutup kukus 5 minit sekali, Kalau guna steamer trio, tak perlu lap..biarkan masak sampai 30 minit)
  4. Saya guna kukusan biasa, tutup loyang dengan aluminium foil jadi tak perlu risau air wap menitik kat permukaan kuih.
  5. Angkat kuih dan biarkan betul2 sejuk barulah potong kuih guna pisau plastik.
  6. Selamat mencuba

1 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Cantik tersusun, sedap dimakan sudah pastinya:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...