26 Januari, 2016

ROTI GEBU & MUDAH

Assalamualaikum..
Alhamdulillah ..masih diberi kesempatan melihat alam yang terbentang luas..musim panas terik akhir-akhir ni kan, jaga kesihatan masing2 tau..saya sendiri 'on off' sihat tak sihat ni, InsyaAllah harap2 terus sihat sampai akhir hayat, dapat terus berbakti pada keluarga, anak2, suami & masyarakat secara tidak langsung, yang paling utama dapat terus sujud sebagai hamba-Nya..sama-sama kita mohon diberkati usia, rezeki, kesihatan & keamanan yang ada..Alhamdulillah..

wahh skema ayat pagi ni..huehuehuee...jom meroti, bekal anak-anak ke sekolah serta kudapan mesra alam buat anakanda sulung kami di asrama baru-baru ni.. Resepi yang diintai dari instagram Ika Jepun(moga Ika sekeluarga sihat & dilindungi Allah Taala, cuaca kat Jepun sekarang sejuk sgt katanya, -10 dah tengok update Ika semalam) brrrrr sejukkknyaa..

Roti sarang lebah : doh 20gram tiap 1/loyang saiz 8inc

Mini pizza : doh 50g tiap 1 cup, dah separuh kembang, letakkan bahan2 pizza ( saya cuma campurkan sos tomato & sos cili, paipkan mayonis, tabur hirisan sosej lembu, fillet ketam, tabur keju cheddar, serbuk oregano & cajun)

Rsp asal : Cookpad
Olahan : Siti Khadijah Ab Rahman
  • 150ml bahan cecair (50ml susu segar + 100ml air suam) (saya guna 2 sdb susu tepung + air cukupkan 150ml)
  • 200g tepung roti
  • 50g tpg.kek/tpg. gandum (saya guna gandum)
  • 4g garam halus (1/2sdt membumbung)
  • 35g gula castor
  • 30g butter tanpa garam (saya guna planta)
  • 2sdk yis kering
  • 1 bj kuning telur
  • Gliss/sapuan atas roti : susu segar/madu/telur kuning + susu
Cara2:
  • MIXER : Bancuh semua bahan sampai elastik.
  • Saya guna mixer putar 20 minit.
  • BREADMAKER : Satukan bahan2 basah kemudian masukkan bahan2 kering dalam BM, uli sampai siap. boleh guna fungsi no.7 @ no.8 (ulang 2-3 kali uli)
  • timbang doh ikut suka. Rounding terus pastu susun dlm loyang @ bentukkan ikut suka.
  • Doh mini pizza 50g
  • Roti sarang lebah saya buat 20g tiap 1 doh
  • Biarkan doh mengembang 2 kali ganda.
  • Gliss permukaan roti sebelum bakar, tabur bijan utk burger bun.
  • Bakar suhu 170'C 25mnt @ hingga masak ikut suhu oven masing2.
  • Seeloknya bakar api bawah dulu 10 minit awal, kemudian teruskan api atas bawah sampai masak.
  • Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

BELAJAR MENJUAL DI SHOPEE..AYUH!

Bismillah..Assalamualaikum.  Hari ni kita nak mula belajar basic nak menjual di platform SHOPEE pulak. Saya cuba guide mana yang termampu, s...