Selasa, 20 Januari 2015

APAM SUSU MARBLE

Assalamualaikum. Alhamdulillah..masih diberi kesempatan disini..

Meluangkan sedikit masa agar blog kesayangan ambo ni berganjak sikit2..sepatutnya harini saya kena siapkan tempahan 5 adunan kek puding karamel dr.teman2 CGC Kelana Jaya, namun apa daya, tangan luka & makin membengkak semalam,membuatkan saya terpaksa tunda hantar tempahan  tu, harini luka makin merebak pulak sedangkan bengkak dah surut..InsyaAllah malam ni nak ke klinik lah..nak tak nak kena hadap gak Doktor Normah yg peramah tu, takut melarat kan..

Harini update resepi Apam Susu yang dah lama femes org dok buat malah siap berjualan lagi, kita ni bab nak makan sendiri macam lemau sikit nak godek2..Alhamdulillah mggu lepas adik2 dtg.ke rumah & ada saudara juga nak datang cuma x jd singgah, kuih yang agak banyak ni saya tapaukan je utk saudara & adik2 pun dapat sama, bolehla buat kunyah2 sikit sorang..hehe


Resepi asal dah diubahsuai oleh geng masak2..saya taip kat sini resepi yg dah diubah ya, sikit je bezanya bab tepung gandum & gula tu. Terima kasih Kak Lina Latip kongsi resepi. ""Siapa empunya resepi asal ye? Kalau anda tahu boleh bgtau saya ya..""

RESEPI APAM SUSU
Bahan2 :
Bahan A)
  • 1 1/2 cwn.tepung gandum. (asal 2 cawan)
  • 1 sudu teh baking powder

Bahan B)
  • 4 biji telur gred A
  • 1 sudu besar ovalette
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 3/4 cawan gula castor(asal 1 cawan)

Bahan C)
  • 4 sudu besar susu pekat manis
  • 4 sudu besar minyak jagung (saya guna minyak masak)

Pewarna/perasa kesukaan

Cara-cara :
  • Panaskan kukusan & oles minyak/marjerin di keseluruhan loyang. Ketepikan.
  • Ayak bahan A , ketepikan.
  • Putar sebati bahan B sehingga kembang.
  • Kemudian masukkan bahan C, putar sebati.
  • Masukkan pula tepung (A) sedikit demi sedikit dan sebatikan.
  • bahagikan adunan kepada beberapa bahagian. 
  • Saya bahagi 3, 1 adunan letak strawberry paste/1 adunan coffe emulco / 1 adunan orange paste.
  • Tuangkan kedalam loyang berselang seli, gunakan pisau/chopstik untuk melorek
  • Balut loyang dengan aluminium foil supaya air wap kukusan tidak menitik ke dalam loyang kuih.
  • Kukus selama 45 minit/sehingga masak menggunakan api sederhana.
  • Tunggu apam benar2 sejuk baru keluarkan dari loyang.
  • Selamat mencuba

**Rasa Oren & Coffee sangat sedap gabungannya, jadi apa tunggu lagi??


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...