21 Januari, 2015

SANDWICH TELUR ALA HOTEL

Assalamualaikum..waaahh semangat ambo update blog..biar sedikit terkial2 dengan tangan yang masih membengkak, teruja nak habaq hang, rini buat bento a.k.a bekal sekolah anak2..haha..

Eh, baru lepas kecek-kecek ngan Mek kat kampung, Alhamdulillah, sihat2 cara orang tua, ada masa lemah badan macam tak larat, kadang2 gagahkan jugak Ayoh berkebun tepi2 rumah, maklomle orang tua ni bukan reti dok saja2, kalau sikit2 tak sihat takdenya nak terbaring saja2..tapi Mek saya macam tu le, terbaring aje, tak boleh nak berdiri, kalau duduk pun sekejap je, nak jalan kena berpegang kat dinding/ada yang papah, selebihnya banyak mengesot nak ke dapur / bilik air. Doa-doakan Mek Ayoh kita sihat walafiat & dirahmati usia mereka hingga akhir hayat, InsyaAllah..amiin..

Sape tak tau buat sandwich? Ramai je kan, termasuk saya, bukan tak taula..tapi kadang tu main bedal je, ni try resepi & cara buat ala2 hotel gitu, saya intai dari Blog Hairul.com. Waahh sedap yuuu..cuma Hairul pesan parut telur rebus baru sedap terangkat, pagi2 jam 6.30 maunya nak dan kita memarut bagai, lenyek2 je  ngan senduk, hehe..Roti pulak seeloknya disapu butter agar inti yang basah2 tu tak menganggu tekstur roti & kekal lebih lama segarnya, sesuai untuk bekal tau..

Inti sandwich ni digalakkan buat malam sebelum tidur la, buat banyak2 pun boleh, stok untuk 2/3 hari, simpan peti ais, bangun pagi just spread roti dgn. butter & siapkan sandwich..zaappp!! siap..mudah kan??

RESEPI SANDWICH TELUR
(Cara2 & ayat saya olah sikit ikut cara penyediaan saya sendiri)

Bahan-bahan :
  • Roti putih (buang kerak roti)
  • Telur rebus (dikupas kulit & parut/lenyek ) (saya guna 5 biji telur rebus)
  • Mayonis (saya letak 5 sudu besar)
  • Tomato (separuh biji tomato, saya dadukan)
  • Timun (1/4 biji timun, saya dadukan)
  • Gula (1 sudu besar)
  • Garam (secubit, saya tambah)
  • Butter (untuk sapuan pd.roti)

Cara-cara :
  • Parut/sagat telur rebus
  • Masukkan mayonis & gaul sebati dengan telur yang diparut.
  • Masukkan gula & garam, secukup rasa
  • Masukkan tomato & timun, gaul sebati
  • Sapukan roti dengan butter, sudukan inti telur rebus atas roti, tutup dengan sekeping lagi roti.
  • Sedia untuk dimakan...lazatnya tak terkata...muaahh..hahaa

Haaaa..ni makcik kantin punyaa..best je santap kat rumah kan..banyak lak tuh..

****waahh ko makan tomato segar ye Ana? patutle muka ko glowing semacam je..tak sangka..
****aiihh takde maknanya aku nak ratah tomato pagi2 neh, tu belen2 buat sandwich la, muka aku memang glowing pon, sebab asben aku baru tukar mentol lampu bilik nih.hahaha...

6 ulasan:

Sweet red cherry berkata...

sedap dan mengenyangkan..tetiba jadi lapar pula..

umi's cup cake berkata...

Kak Anna... umi kalau sandwish telur mcm ni memang tak tolak

Anna Qawina berkata...

Bbwaa : g buat!!

Umi's : haha...harini buat lg..boh cheddar cheese pulak...haii makin gemok la kier

Unknown berkata...

sedap nya. boleh try petang ni hihi.

Unknown berkata...

Bare kegemare ambo nih....tolok nasik, bedal mugo ni dulu....pah tu baru bedal nasik pulok....��������

luna berkata...

Sedapnya... terus terasa nk wat..and bhn ² pun mudah nk dpt yg dah sedia ada..������������������

BELAJAR MENJUAL DI SHOPEE..AYUH!

Bismillah..Assalamualaikum.  Hari ni kita nak mula belajar basic nak menjual di platform SHOPEE pulak. Saya cuba guide mana yang termampu, s...