Selasa, 20 Januari 2015

ROTI SUSU FULL CREAM

Assalamualaikum..meroti lagi..tapi bukan harini atau semalam punya la, bila ni saya pun dah lupa.

Kalau bab roti kat rumah ni tak payah tunggu roti patern2 atau yang lawa2, yang tak lulus QC pun boleh lepas, tekak anak2 memang suka roti..sibbaik diaorang bukan jenis cerewet mintak roti macam2 pesen, pitam makcik nak memintal..haha

Sekali buat, esok mesti nak buat lagi, itu mesti..gian kata orang walau roti tak secantik & sehebat orang lain, pedehal takat nak masuk tekak sendiri kan, kalau nak jual kenala buat elok2 & guna jugak resepi khas utk.jualan.. Kalau untuk makan2 sendiri saya akan cuba mana2 resepi yang ada dikongsikan merata-rata..Kali ni roti menggunakan susu full cream pulak..

Macam biasa, buat sarang lebahla jugak, yang mudah2 sudahla, nak cepat bagi wanita bekerjaya macam kita ni..ahaa..*bajet2 pakai tumit tinggi..

Resepi saya ambil dari FB Adamsufi Mazri. terima kasih banyak2 kongsi resepi ni. meh kita ke dapur sekarang!!

RESEPI ROTI SUSU FULL CREAM
Bahan A)
  • 500g tepung high protein/gandum pun boleh (saya guna 300g HP + 200g gandum)
  • 110g gula halus
  • 7 g yis
  • 5 g bread improver (saya tak letak)

Bahan B)
  • 1 biji telur gred A
  • 240ml susu full cream dutch lady (sejukkan dlm peti ais)
  • 1/4 sudu teh garam

Bahan C)
  • 80g butter (saya guna 40g butter + 40g shortening)


Cara-cara :
  • Satukan semua bahan A, putar perlahan sehingga bergaul sebati.
  • Masukkan bahan B dan teruskan menguli, masa ni adunan nampak lembik, teruskan sahaja menguli sehingga menjadi doh, kemudian masukkan butter + shortening tadi.Uli lagi sehingga doh betul2 elastik (tarik tak koyak, senipis kulit bawang camtu).
  • Alihkan doh ke dalam bekas yang disapu minyak supaya doh roti tidak melekat pada bekas.Tumbuk2kan doh sedikit agar angin2 yang ada dlm tu keluar.
  • Saya terus bentuk2kan bulat & susun dalam loyang yang disapu butter. Perap doh yang dah siap selama 45minit - 1 jam atau naik 2 kali ganda. (Resepi asal suruh wrapkan doh & naik sekali ganda)
  • Sapu kuning telur + susu cair yg dibancuh bersama di permukaan roti, tabur hiasan2 yang anda perlukan.
  • Saya tabur parutan cheddar cheese, bijan hitam, kuaci & badam hiris.
  • Bakar selama 20- 25 minit sehingga permukaan roti keperangan (SAYA BAKAR API BAWAH SAHAJA SELAMA 10 MINIT, KEMUDIAN BUKA API ATAS BAWAH SEHINGGA MASAK SEMPURNA)
  • Keluarkan roti dari loyang sebaik sahaja masak, terbalikkan & sejukkan diatas redai.
  • Selamat Mencuba.


**Suhu oven 180'C mesti dipanaskan terlebih dahulu selama 10 minit sebelum memasukkan roti untuk dibakar
**Cara2 ni menggunakan mixer heavy duty ya, jika nak guna breadmaker, cuma ikut arahan2 macam biasa.(masukkan semua bahan & tekan butan on)

Dah...g jemur kain..:D

3 ulasan:

adda syuhada berkata...

sedapnyer...

tun_telani berkata...

alahai... dh setahun xmeroti.. bila laa nk stat meroti nih..

Anna Qawina berkata...

Adda : InsyaAllah sedap..haha..puji sdri

Tun : takpe Tun..up skt lg cukup 2 tahun..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...