Khamis, 17 Julai 2014

CRISPY CHOC.CHIPS COOKIES

Biskut raya lagi, masih setia dengan resepi Kak Fida MyResepi ni, cuma kali ni bila saya bancuh 2 adunan, bahan2 penaik saya tambah baking powder sekali. Sungguh rangup & sedap dengan choc.chips mini tu. Kalau guna chips yang besar biskut akan lebih manis terasa bila digigit, jadi elokla letak chips yang halus2..meriah rasanya..

Jenis2 biskut yang saya buat takdela rumit kena tekan cetak bagai, hehe..main jemput2 je letak atas loyang, dekat2 raya nnt ramai anak-anak saudara kat kampung tu bolehla bagi arahan pakat2 buat, kejap je siap. Resepi asal ada kat sini --->> CHOC.CHIPS COOKIES

CRISPY CHOC.CHIPS COOKIES 
Bahan-bahan :
( Menghasilkan lebih kurang 250 - 300 kpg )
  • 380 g mentega- lembut
  • 90 g gula perang
  • 150 g gula kastor/icing
  • 440 g tepung gandum
  • 1/2 sdk rata soda bikarbonat
  • 1/2 sdk baking powder
  • 1 sdk serbuk koko
  • 1 sdk esen vanilla
  • 300 g choc chip
  • 300 g badam cincang kasar- di panggang
  • 2 biji telur -saiz B

 

Cara-cara:

  1. Tepung, baking soda,b.powder dan koko di ayak bersama.
  2. Mentega, gula icing, gula perang di gaul rata.*guna senduk je
  3. Masukkan telur dan esen dan digaul lagi hingga sebati.
  4. Masukkan pula campuran tepung,gaul diikuti dgn choc chip dan badam cincang dan di gaul hingga rata dan sebati.
  5. Susun doh sesudu2 di atas loyang pembakar dan bakar hingga garing mengikut suhu kepanasan oven masing2. 
  6. Saya guna suhu 160'C 18-20 minit.
  7. Simpan dalam bekas kedap udara setelah sejuk.
SELAMAT MENCUBA

2 ulasan:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Bila lah akak nak mula buat biskut ni Anna.. tengok resepi anna ni macam nak buat jer..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Bila lah akak nak mula buat biskut ni Anna.. tengok resepi anna ni macam nak buat jer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...