Rabu, 10 Julai 2013

1 RAMADHAN 1434H : PATIN MASAK TEMPOYAK



Dari Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda:

صُومُوا لِرُؤْيَتِهِ وَأَفْطِرُوا لِرُؤْيَتِهِ فَإِنْ غُبِّيَ عَلَيْكُمْ فَأَكْمِلُوا عِدَّةَ شَعْبَانَ ثَلَاثِينَ
 
Berpuasalah kalian karena melihatnya (hilal) dan berhari rayalah karena melihatnya, jika hilal hilang dari penglihatanmu maka sempurnakan bilangan Sya’ban sampai tiga puluh hari. (HR. Bukhari No. 1909)

Assalamualaikum w.b.t

Salam 1 Ramadhan buat semua muslimin dan muslimat. Semoga dapat melalui sebulan bulan yang penuh keberkatan ini dengan sempurna. InsyaAllah.

Niatkan setiap hari memasak dengan hati yang gembira, ikhlas & tenang ....terima kasih buat sahabat kerana memberi ikan patin yang sangat ohsem segar dari kolam, lain kali nak lagi ye CK.. maka bertempoyaklah ia beberapa kali sampai licin..Sangat sedap..ikan yang segar & takde bau pon..cuci pun pakai air biasa je..
Sesaja kongsi menu ikan patin sedap ni untuk tatapan sendiri...hehe..ada seorang adik yang nak tau resepi jadi moh kita ke dapo yer..Ada saya sertakan 2 resepi, boleh pilih mana2 yang suka..semua2 menepati selera InsyaAllah.

PATIN MASAK TEMPOYAK (1) - PAHANG
Sumber : MasDuniaku & Azie Kitchen

Bahan : 
  • 1 ekor ikan patin  
  • 5 biji cili padi - nak pedas letak lebih 
  • 1 inci kunyit hidup 
  • 3 ke 4 sudu besar tempoyak - nak kuah pekat, boleh ltk tempoyak lebih  
  • 1kuntum bunga kantan - belah 2  
  • sedikit daun kesum  
  • 1 keping asam keping jika perlu  
  • garam secukup rasa

Cara : 
  1. Bersihkan ikan patin, potong ikut saiz yg diingini. 
  2. Petua menghilangkan hanyir dan lendir ikan patin ialah dengan melumur ikan patin dgn tepung gandum. Lagi mujarab menggunakan air asam jawa @ asam limau.  
  3. Mas rendam ikan patin dengan cuka kurma. 
  4. Rendam sekitar 5 minit dan toskan, cuci bersih dan toskan ikan tu. Ketepikan.
  5. Tumbuk cili padi dan kunyit.   
  6. Satukan didalam periuk, air secukupnya, tempoyak, bahan tumbuk dan bunga kantan.  Masak hingga mendidih dengan api sederhana.
  7. Bila dah mendidih pekat, baru masuk ikan patin. Jangan masak lama sangat sebab ikan lembut. Masukkan daun kesum. 
  8. Sesuaikan rasa. Jika kurang masam, baru dimasukkan asam keping.  
  9. Untuk melihat cara2 menbuatnya, lihat DISINI

PATIN MASAK TEMPOYAK (2)-PERAK 
SUMBER :Sharifah Azizah@myResepi

Bahan-bahan ( 4-5 orang makan )

  • 1 ekor ikan patin di potong
  • 10 biji cili padi kampung (atau tambah lagi jika suka pedas)
  • 1 cm kunyit basah @ 1 sudu teh kunyit serbuk
  • 1 biji timun @ timun aceh di buang isinya dan di potong-potong
  • 1 cawan tempoyak
  • 2 batang serai
  • sedikit garam dan serbuk perasa
  • 1 liter air
  • sekuntum bunga kantan @ sedikit daun kesum

Cara-cara

  1. kisar cili padi dengan sedikit air, masukkan ke dalam periuk.
  2. kisar pula tempoyak dengan air yang selebihnya, tuangkan ke dalam periuk yg sama.
  3. masukkan kunyit, serai, garam dan serbuk perasa. didihkan.
  4. rasa masam masinnya. jika x cukup masam (tempoyak baru), tambah sekeping asam gelugor/ asam keping.
  5. bila rasanya sudah sedap, masukkan ikan dan timun yg sudah dibasuh.
  6. bila dah mendidih angkat dan boleh lah di persembahkah....
  7. * masakan ini tidak menggunakan bawang utk menyerlahkan bau tempoyak. ada sesetengah tempat pula meggunakan bawang merah utk mengurangkan bau tempoyak...ikutlah mana suke. akak mana2 pun ok je... 
SELAMAT MENCUBA..

6 ulasan:

Mas berkata...

salam ramadhan dan selamat berpuasa tauke...he3
weiiiiiii...ko....terliurrrr tengahari gini nengok masak tempoyak patin tu...kejamm ko
aku tutup muka ngan bantal ni...
peberettt tu,,,,

..::Zue::.. berkata...

ya Allah... plss.. jangan goda i... peberet sangat-sangat ni...

tun_telani berkata...

fuhh.. ni menu buka puasa ke nihhh.. cepat beno masak nyer. tun duk pikir2 lg nk masak ape. hihi...
hasben tun hantu la ikan patin nih, tun xpandai makan.

Cendana Kasih berkata...

Harap2 kunjungan ko lepas ni, dpt plak merasa ikan baung, lagi sedap buat gulai tempoyak.. nanti kita berkelah2 yer, buat stim talapia, ikan bakar dll...wallahhhh !!!

AhliaSaleh berkata...

Wallaweh. Dari ritu terliur blm dpt lg nih...kang ade y cari kt bazarr jer..hihi

ina ku berkata...

lauk feberet i ni, hehe. tp klu masak jawabnya kite makan sorang2 jer la sbb cik abe x mkn tempoyak... huhuhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...