Khamis, 11 Julai 2013

2 RAMADHAN 1434H : NASI GORENG LOBAK MERAH

بسم الله الرحمن الرحيم ...
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Dari Abu Hurairah Radhiallahu ‘Anhu bahwa Nabi Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda:

ومن صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

“Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan karena iman dan ihtisab, maka akan diampuni dosa-dosanya yang lalu.” (HR. Bukhari No. 38, 1910, 1802)
 Makna ‘diampuninya dosa-dosa yang lalu’ adalah dosa-dosa kecil, sebab dosa-dosa besar –seperti membunuh, berzina, mabuk, durhaka kepada orang tua, sumpah palsu, dan lainnya- hanya bias dihilangkan dengan tobat nasuha, yakni dengan menyesali perbuatan itu, membencinya, dan tidak mengulanginya sama sekali.(c&p)

*******************************************************************
Menu biasa2, dah lama buat ni, saja2 nak habiskan parutan lobak merah lebihan buat carrot cheesecake sebelumnya, lalu saya campur adukkan dalam rencah nasi goreng. Simple tapi amat bermakna sebab anak2 tak payah nak kuis2 pilih sayur sbb xtau makan..hehe..Nasi ni digandingkan dgn apa2 aje yang ada, ikan masin kecil2, sambal lada mak saya buat, ulam2 aje..

Versi pinggan besar sah2la dewasa punya, yakni empunya tuan rumah..sikit2 mana cukup.

Versi ciput2 ni utk.anak2, suka sgt diaorang kalau buat bentuk2 kat nasi tu...Resepi? Takde..saje2 share bg idea..haha..Campak ajela mana2 yang ada kat dapo tu haa..InsyaAllah sedap makan untuk sahur ni kan..

SELAMAT BERPUASA..

4 ulasan:

Mas berkata...

aku nak pinggan beso yerk...ptg ni ko hntr..he3

Outbound malang berkata...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

JaSSNaNi berkata...

sedap nasi goreng tu.. kalau bahan2 yang kita nak habiskan sebelum tak boleh guna.. memang elok buat nasi goreng.. tu je pun yang semua boleh masuk.. kan.. :) dari buang kant en.tong.. baik masuk dlm perut.. :D

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

akak pun suka letak carrot sagat dlm nasi grg.. kdg campur ngan kubis.. budak2 ni pun suka..

slmt berpuasa anna..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...