Rabu, 2 November 2011

Masak Lemak Perut & Rebung Jeruk..sedap rupanya..

Assalamualaikum w.b.t

Bertemu kembali di alam maya setelah beberapa hari takde tayangan..asyik tayang kuih bakar tu je ya..dah basi agaknya..hehe..agak kesuntukan masa dengan macam2 hal termasuk anak2 yang macam-macam ni, adalah jugak tempahan cheese tart & kek yang simple2 tu, selebihnya dok melangut je, best jugak golek2 dengan baby Syifa' yang dah mula 'membebel' mulutnya..kalau takde orang dekat dia mulalah bising, nak orang temankan & sembang je..takde kerja ke hape nak nyembang ngan dia 24 jam..kalau ada butir2 tu takpe la jugok, ni aaaa..aaaaa..uuuuu....kuikui..takpelah nak oooii...masa ni la nak layan lebih2 kan, dah besar panjang nanti masing2 bawa haluan & terkontang kanting la mak ayah kat rumah ni..tu pun kalau panjang umur & ada rezeki kan..InsyaAllah..

Dah masak ke belum tu? Kita belum..hehe..ni lauk bila tah, dah seminggu berlalu kot, pertama kali jumpa rebung jeruk, sebelum ni mana pernah tengok, tahu pun lepas gugel resepi utk perut lembu yang cik abang beli, tak reti sangat nak masak benda ni, reti makan ye..sama tak ngan korang? Sama la tuh..


Rebung jeruk ni agak berbau 'bacin' ya..tapi dah masak memang takde bau tu kat rebung, agaknya bau tu datang sebab rebung dijeruk la kot..kot la kan..kita tak tau gak..korang jangan percaya sangat fakta ni..kihkih..Resepi ambik kat MyResipi..lubuk resepi bagi kebanyakkan orang kan..Raya Haji dah dekat ni, mesti banyak perut yang dapat kan..bolehla masak macam ni, sedap ratah rebung tu..

RESEPI MASAK LEMAK PERUT/ BABAT & REBUNG JERUK
Sumber : DatinLulu@myr

Bahan-bahan ( 5-6 org - ikut prmintaan gak )

  • 800gm perut lembu@babat - cuci/rebus lmbut/tos/ potong
  • ~sy beli yg siap proses brsih/rebus kejap aja, 5 minit dah lmbut~
  • 1 mngkuk rebung jeruk - potong/rebus 5 minit/tos
  • *1 labu bwg besar
  • *5 biji bwg merah
  • *4 ulas bwg putih
  • *12 biji cili api (merah+hijau)
  • *2@3 inci kunyit hidup
  • *1 inci lengkuas (kalo suka)
  • 2 btg serai - d titik/ketuk
  • 3 cawan santan - sederhana pekat
  • 1 sudu kecil pes asam jawa adabi @ 1,2 keping asam gelugor
  • srbuk maggi ckup rasa*tak letak
  • garam secukup rasa
  • daun limau purut - carik kasar

Cara-cara

  1. Panaskn sedikit aja minyak, tumis bhn*& serai hingga naik bau, x prlu garing
  2. Masukkn perut@babat, rebung, asam jawa, daun limau purut, srbuk maggi d ikuti santan. Masak dgn api sederhana hingga mndidih - kecilkn api, biar kuah mereneh prlahan-lahan
  3. Sesuai rasa garam nya, agak2 dah ok.. tutup api & bleh d hidangkn
  4. Mudah aja...selamat mncuba ;)...

ERRR..PERUT DGN BABAT TAK SAMA YE? heee...

17 ulasan:

chikadakbiru berkata...

fuiyo..lauk ni memang feveret dan terbaikkk:)) makan dgn nasi panas2.kena plak dgn ikan pekasam goreng,.,..alahai tak dpt nk diungkap dgn kata2 betapa nikmatnya...lauk nih..alhamdulillah..

CT Delima berkata...

As'salam Anna

Lauk ni memang k.ct suka. Kalau k.ct tak panggil perut tapi panggil babat masak lemak cili api..perghhh kecur pagi2 hari :)

Yana Shaiful berkata...

manalah nak cari rebung ni..terliur tgk Kak Anna bt..dh lama xmkn..tumpang mkn sini je lah ek hikhikk..

Anna Qawina berkata...

CB : hehe..a'ah kan..mula2 tu cuak gak sbb ada bau, rupanya dah siap takde bau2an lak..rapuh je rebung tu..

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum anna akak cayang...
a'aa ler anna... akak setuju tu .. kalau anak2 dah besar .. x yah ler besar mana pun... mcm umur anak akak tu jer... mereka lebih suka buat hal masing2kan... tp Alhamdulillah... sebelah petang n malam tu kekdg mereka akan luangkan masa berkumpul kat bilik akak bersembang2... :)

ermmm... sedapnya tgk menu anna nie.. tp akak x reti makan perut lembu... :D.. nanti kalau makan... rebungnye jer yg abis.. hehe

Anna Qawina berkata...

Kak CT DELIMA : sama ke babat dgn perut kak? hehe..sedap kan..saya biasa mkn dgn air asam je, tak pernah msk lemak..

YANA : akak pun baru tahu ada rebung jeruk..hehe..bli kat kedai runcit yg jual sayur je..nak bg ni pun dah arwah dah...

Kak DIANA : ooo akak tak mkn perut yer..takpe2..kaut2 ambik rebung je..hehe

tu la kan kak..ank2 masa kecik ni nak dilayan bagai permata..dah besar sikit masa makin suntuk, ank2 saya pun ada masa2 tu nak tdo ngn kita pun ada, dah besar2 tu..hehe

Mak Qis berkata...

betolll...masak lemak rebut ngan perot mmg sedap..malahan dengan apa skali pun sedap hehehe...rumah akak neh semua hantu masak lemak rebung...

hazila berkata...

Memamg sedap perut masak lemak dengan rebung..

mala berkata...

assalamualaikum - kami ada lagi rebung madu yang mak mertua bagi. yang dah direbus dengan gula sikit. boleh la cuba. selalu buat gulai ayam atau daging saja letak rebung. tak reti nak masak benda lain. hehehe

nuwairani ismail berkata...

rebung + perut...memang dua2 benda tu feveret kite tu...sedapnye! tapi tak pernah pulak makan menu yang dimasak mcm ni...

ye kan...rebung jeruk tu apa rasa pulak ye? selaluu makan fresh tu...tapi nampak sedapppp!

zarin berkata...

perut dan rebung! sedap tu! tp kat rumah ni saya je yg suka perut n rebung, hb tk suka!

tun_telani berkata...

hmmmmm... nk kata 'fuyyooo sedapnye' mmg menipu laa.. haha.. tun x pandai makan perut dan rebung. kombinasi dua2 ni, lagiii laa tun x makan.. kalau lepas raya haji tu, kalau tgh rebus perut lembu, mmg tun x kan masuk dapur.. tak tahan bau dia. harap2 hasben tun xde la bunyi2 nk makan perut lembu ni, x sanggup nk masak.. nnti tun bawak tupperware gi umah akak tapau yg akak masak ye. hihi

Ummi berkata...

Salam..mak aii kecur air liur nengok ni sedapnyaaaa makan dengan nasi panas mau 2 pinggan ni ..

quinnie berkata...

anna..kita selalu masak gulai perut ni dgn rebung..dulu masa tak tau masak gulai kari..kalau ada org nak dtg rumah mesti makcik suh masak gulai ni...hehehhe

Sheila Shafeareen berkata...

As'salam Anna mmg lauk Fv sekeluarga rebung ni nak pulak buat masak lomak mcm ni sama perut..hari ni pun akk buat masak rebung sambal pecubaab petama tu dariresepi kawan...katanya resepi utara heheh sdp juga buat sambal

Juwita Jamaludin berkata...

tergodanya.. ita alau gi makan kat kedai msia tentu suka ambil lauk ni kalau ada.. yum yum.. kat sini ada rebung tapi tak pernah beli

▪littleimie▪ berkata...

ini mmg feveret!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...