Khamis, 27 Oktober 2011

KUIH BAKAR PANDAN BADAM


Adaptasi daripada kuih bakar pandan II sebelum ni, pagi semalam Ana masak untuk makan-makan, kebetulan ada tamu kawan fb datang bertandang sambil ambil tempahan cheese tart, nak buat kek dah tak sempat kan, jadi kuih macam nilah yang sempat sebab senang, bahan2 & cara macam biasala, cuma tambah badam cincang dalam adunan & tabur sedikit atas kuih..Subhanallah..sedapnya..terutama bila gigit kerak tu, memang rangup semacam..idea ni dapat dari seorang cik adik Anum kat fb gakle..sesaja nak mencuba kan..

Ana kongsikan sekali lagi kat sini bahan2 kuih bakar pandan yang sedap & senang ni ya..bila2 masa boleh cuba. Terima kasih sekali lagi buat Joayee@Myresipi yang berkongsi resepi sedap & mudah ni.


KUIH BAKAR PANDAN BADAM

Bahan-bahan ( 6 org ) (Loyang bulat lubang tengah
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan jus pandan (atau air + pandan essence) 
  • 2 cawan tepung gandum 
  • 2 1/4 cawan santan (1 1/2 cawan santan kotak + air bagi cukupkan 2 1/4 cawan) 
  • 2 susu besar butter @ marjerin
  • 3 biji telur 
  • 1/2 sudu teh garam 
  • pewarna hijau 
  • 1/2 cawan badam cincang - panggang @ sangai sekejap

Cara-cara
  1. campurkan semua bahan. blend sampai sebati. Tambahkan badam (tinggalkan sedikit untuk tabur)
  2. masukkan 2 sudu besar minyak masak ke dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan adunan kuih tadi, taburkan baki badam cincang tadi. 
  4. Bakar dengan suhu 180'C sampai brown atau garing (boleh cucuk dengan lidi, kalau tak melekat kuih tu kat lidi, tandanya kuih dah masak)
 SELAMAT MENCUBA

20 ulasan:

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam anna...
wahh.. mesti best ni.. siap bertabur badam lagi haa.. ehh.. gamaknya kalau letak serbuk badam dlm bancuhan batter kuih bakar ni pun mesti sedap kan.. hehehe...

Anna Qawina berkata...

salam kak madiha : akak jgn cakap kak..kang saya buat boh serbuk badam kang..nak prabih stok dlm esbox punya pasal kang..hahah..sedap kak..bila gigit tu rangup2 je rasa..hehe

Liza berkata...

salam anna...anak2 liza mmg suka tang kerak yg rangup2 tu...hihihih

Cheq Sue berkata...

sari dua ni kita dok pandang aje kuih bakar ni... pandang je dulu tau...memang nak cuba tapi takot pulak orang kat rumah ni komplen asik masak aje. :)

Anna Qawina berkata...

LIZA : anak2 suka ya...kita pun sukeee..heheh

CHEQ SUE : cuba cuti masak barang seminggu dua..ada komplen tak? hehe..takpela masak je..kihkih

ady berkata...

as-salam Anna
wahh!best ni kuih bakar..lagi2 kalau ada badam tu..mkn sekeping pun tak cukup ni..

tun_telani berkata...

wahhh.. dh laa tun suka rangup2 kerak tu.. tambah pulak ngan badam ye.. mesti extra sedap.

quinnie berkata...

wah menarik ni anna....ada badam kat dalam dia....bagus ni kalau nak perabih stok badam..hehhehe

Ezadlieza berkata...

yuhuuuu...salam anna..akak tgh lapor nih...dah tidooo ke?

Yatie berkata...

Assalamualaikum Anna,
terasa harum sampai sinilah kuih bakar pandan tu...akak mmng suka bab kerak2 tu..maunya berebut tang kerak tu bila makan...sedapkan...

mawarsutera berkata...

wah..kak anna siap mention nama lagi tue.. hehehe.Segan jap...
haha.... Punca anum letak badam tue kes nak perabih ke stok badam yg ada.. Resipi kita lain sikit la kak.. hehe. nanti akak tgk blog anum ye.. :-)

Asmara berkata...

Wah kita pun suka letak badam dari bijan. Selalu kita letak badam flakes tu nnti lebih terasa rangup. Tp x penah lagi campur dlm bancuhan. Hehe..

Wattie berkata...

Salam Anna,
Wahhhh dua tiga hari ni merata rata dok tayang kueh bakar, akak suka makan tp anak2 ngan hubby kurang sikit, klu buat alamat kita sorang la kena perabih. Kat tempat akak kita panggil kueh ni bengkang

Ida,Japan berkata...

sedapnyer kuih bakar..berbadam lagi tu anna ye...lemak2 la lagi rasanya tu

mawarsutera berkata...

Assalamualaikum...

Kak wattie org mlake ke..?

Mamasya berkata...

Aslmkum Anna

akak belum pernah rasa kuih bakar letak badam...tentu sedap..
cheese tart kat bawah tupun nampak cantik jadinya....dah ada org ambil tempahan cheese tat...tahniah Anna..

CT Delima berkata...

As'salam Anna

sesuai sungguh buat minum petang ni. k.ct datang pun tepat pada waktunya kan..hehehe. Satu kelainan sebab letak badam, boleh kongsi apa rasanya kuih bakar badam ni Anna :D

Deliah's Deli berkata...

boleh dibayangkan aroma nya :) mesti sedap-sedap sangat! :)

So Shy Lady berkata...

sbelum ni dh ambik rsepi tp t.buat lg hihihi...sdapnye kerak tu mmmmmm

mawarsutera berkata...

Assalamuaaikum kak.

pe khbr..?lama Anum x nampak di fb..
Time hujan2 nie tekak lak teringin nak makan kuih bakar badam... ape lagi...blend --> bakar.
nie tggu kuih masak.... hehehehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...