Isnin, 24 Oktober 2011

KUIH BAKAR PANDAN II

Kuih lagi..kuee..kuee..jual kuih lak..sambil bawak bakul kaler biru letak atas basikal, keliling kampung jual kuih..ada yang nak beli tak ni? hehe..Nostalgia gak kan..siapa pernah menjual gini masa zaman keremajaan bawah umo dulu, nak2 bulan puasa kan..mana2 yang ada S.A kat kampung tu mesti segan2 & malu2 je nak lalu.haha..(sape tuh?).sape ada kenangan macam ni..Masih ingat lagi ke....tetiba teringin nak kembali ke masa lalu..isk..*cerita di atas tiada kaitan dengan diri penulis, harap maklum :D*

Berpijak dibumi nyata..tiada lagi nostalgia ke hape, sekarang ni nak makan ke nak jual ke kena buat sendiri kuih muih ye, kalau dulu harapkan mak2 je, kita taunya makan..makan...tak sedap komplen, haa..sekarang kalau anak2 komplen makanan kita masak tak sedap baru tahu apa perasaan kan..*mulala teringat kat mak ayah nih..* lap2 air hidung mata okey..(*_*)


Ok jom layan kuih bakar a.k.a bengkang@bingka ni..buatnya petang boleh buat sarapan, bagi yang tak sempat nak buat sarapan atau malas dapatle isi perut pagi2..hehe. Haritu tengok Nieza buat kuih ni bagi makan kat burung2 Finland yang teringin nak makan kuih muih Malaysia..hikhik..(sedap sangat sampai burung pun kidnap kuih dia kan), pastu Kak Naz pulak buat untuk berjualan kat opis beliau dengan jayanya, masyuukk ye Kak Naz..kita pun try jugakla sebab senang, pakai humban dalam blender & bakar..semudah itu je kan..*macam eksen je setelah ada blender baru ni kan..kan..sebelum ni asyik terkulat-kulat je tengok menu2 pakai blender..hee..sekarangle masanya nak guna resepi2 yang diblender, kalau rajin..kalau tetap ada..InsyaAllah..

KUIH BAKAR

Bahan-bahan ( 6 org )
  • 1 cup gula 
  • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence) 
  • 2 cup tepung gandum 
  • 2 1/4 cup santan (atau 1 can santan-450ml ) 
  • 2 tbs butter 
  • 3 biji telur 
  • 1/2 tsp garam 
  • colour hijau 
  • bijan
 
Cara-cara
  1. campurkan semua bahan. blend sampai sebati.
  2. masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture tadi kuih, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing

 **Masa buat kuih ni santan tak cukup, maka kurangle rasa lemak tu..lain kali boleh cuba lagi dengan santan yang mencukupi..memang lazat..** Terima kasih penyumbang resepi & kawan2 yang telah mencuba..

26 ulasan:

ady berkata...

as-salam
Looks so delicious ni.. cantik aje warna bakar pandan ni..

hazila berkata...

Nak jual kuih atas basikal ke? Meh la lalu depan rumah kita... Malas beno nak buat kuih ni.

quinnie berkata...

saya suka guna resepi kak joeyee ni...:)

kita pun cam kak hazila jugak..nak suh anna kayuh dpn umah kita..nak beli bang 3 henggit...kikiki

cik cek berkata...

Anna...ni memang fav kuih kak cek...nak sikit....

Amie berkata...

dari minggu lepas makan kuih ni kat beberapa dapur... datang sini ada lagi kuih ni... sedap punya pasal bedal ajelaaaa...tumpang semulut ye Anna

So Shy Lady berkata...

tang kerak nye tuh sdap sungguh

kt rmh akk skrng ni ada bdk tlong mak dia jual kuih

stiap pg hjung minggu slalu jerit kuih kuih. baik btul bdk nye

JaSSNaNi berkata...

buat kuih kasi burung2 kat finland makan? wah wahhh... wahhh... sedapnye bingke.. nyum nyum.. ade lagi tak? kita tukar bleh? tukar ngan mafin nak tak? hahahaha

Anna Qawina berkata...

ADY : salam..hehe..tq..tq

KAK HAZILA : nak bape hinggit kak? takmahal pun, 2 ketul singgit..hehe

QUINNIE : haha...meh beli meh...ada belen kerak2 lagi ni..

Anna Qawina berkata...

CIK CEK : ala akak dtg lewat..dah habis di jual kak..hehe

AMIE : ish..banyakmakan yer..lemak tu..hee

S.S.LADY : bagus betul budak tu ye, mana ada bdk2 skrngni nak jual2 kuih ni kan..

Anna Qawina berkata...

JASSANI : hehe..Nieza buat tyu utk mkn2 tapi burung2 yang dapat dulu, berkenan sbb lawa & sedap sgt le tukan..hehe..
eh..nak tuko, tapi bg mapin je, kuihn kita kna buat lain..haha

Ida,Japan berkata...

kuih yg tak jemu di makan....sedapnyer kuih anna ni,lapar la pulak k'ida

Asmara berkata...

salam Anna, wah kuih ni antara yg selalu dibuat kalau ada majlis makan2. antara kuih yg senang dan sedap kan! :D

tun_telani berkata...

wahhhhh... tang kerak tebal tu yg tun paling tak tahan.. sedapnyer!!! aritu masa jamuan kat opis hasben tun, tun ada wat kuih bakar jugak.. memang di puji2.. hihi..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam anna, sedap kuih bakar pandan ni, kurang santan sikit tak apa, telor dh cukup tu, mesti sedap lemak berkrimmm..akk suka tang kerak tu anna

nuwairani ismail berkata...

kak ana ni memang rajin buat kuih.... tapi puas ati la buat kuih pon ada yang nak makan...

Nieza berkata...

amboi namaku diseru-seru patutla asyik tersedak ajer tadi...hehe ko ni anna siap masuk ceter pasal burung finland lak tu...sabo jer lah..hehe

btw, kuih ni memang sedap dan senang bangat lak nk buat..terliur lak nengokkan ko punya kuih ni tapau ler sikit..malas tul nak msk hari ni..:)

Anna Qawina berkata...

Kak IDA : saya pun lapar kak, akakbuat la bg saya makn..hehe

ASMARA : yer betol tu kalau ada majlis mesti ada kuih ni kan..

TUN TELANI : tau takper..amboii mesti kembang kena puji ni kan..haha

Anna Qawina berkata...

KAK ROSALIZA : takat nak mkn sdri tu okla kan tak cukup santan..hehe..kerak yg habis dulu ni

NUWAIRANI : kena buat sikit2 bg budak2 makan kan..kalo tak melilau je cari sekut..hehe

NIEZA : hah..story yg ko takkan lupa kan..kan..ko nak tapau benda lagi nih, kue dah habis dijual..hehe

kasihredha berkata...

suka makan...tapi beli je

Cik Rose Cute berkata...

Emm sedapnya....nak copy resepi hihihi

anymz berkata...

wah.dah singgah sini bingka ni..nampak smooth je tu ana..terliur gak rasanya nih..teringin nak buat..
eh!harap2 izah tak masuk sini.nanti dia ayik komplen kak nim ni asyik2 teringin nak buat..wakaka..

ko jgn poning2 baco ayat kat blog akak tu ana..ni kes dah terlebih makan ubat dah akak ko ni..semua ayat jadi bersatu.yg di tulis dah tak sama dgn yg dlm kepala..mcm mana nak habiskan novel tuuu..wakaka

Dalila Hamid berkata...

kena belajar masak juga ni...

Yana Shaiful berkata...

teringat jgk kat mak kita nun jauh disana..nk blk kg..huhuu..

Dah lama xbt kuih bakar pandan..sedapnya dpt mkn yg garing atas tu :=)

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum Anna..
Ana, awatnya laju jer beronggeng kat dapor ni.. Ishh tak rupe cam ada baby tecik kena dibelai2 jer ni..*ayat jeles ni..hehehe

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualikum Anna..
Nak jugak anna...buat malas.. mintak jer la..

Naz / Nadz COSK berkata...

Hiihiii..brp kali mau tulis komen daaaa.. *Saja kacau Anna.. Biau tak leh buat kerja..hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...