Khamis, 10 November 2011

BLENDED ORANGE CAKE

Assalamualaikum w.b.t

Bersua kembali, banyaknya habuk2 yang melekat kat dapo nih, takde sapa2 yang sudi bersihkan ke? lalang pun dah tinggi nih..takde yang rajin tebas ek..huhu...susahnya nak mengadap komputer akhir2 ni, kesibukan jugakla sikit2..maklumla haritu kan Raya Haji..SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA buat semua yang merayakan ya..dah lepas tapi masih belum terlewat nak ucap..

Terima kasih jika ada yang masih sudi menyinggah, yang bertanya khabar melalui sms & telefon juga, tak kurang yang menyapa di fb..tanda ingatan yang sipi-sipi pun dah cukup bermakna kan..Apa nak buat, kita sibuk kat dapur realiti ni, macam-macam hal yang perlu diselesaikan, yang tak selesai-selesai pun ada jer..hehe..Harini juga agak sibuk, Hannah tak sihat, sejak semalam muntah-muntah tak henti, mengelap lantai je kerja kita kat rumah, malam ayahnya ambik alih jaga dia lak..pagi ni abangnya Akmal pulak yang berjangkit. Keracunan makanan agaknya ya..mudah-mudahan anak-anak Ummi cepat sembuh, leh main2 & makan2 macam biasa..

Harini nak kongsikan apa yang dah ramai orang tahu & buat kan..kita yang baru cuba, maklumle, blender baru dapat ganti yang baru. Maka blender & bakarlah adanya..senang sangat tapi hasilnya sungguh gebu ya..ada yang dah modified oren kepada pisang, stoberi & macam2 lagila, kretip betuil..Kebetulan ada buah oren Sunkist yang suami beli minggu lepas, masam berdengung..hehe..dah jadi kek takde la masam tu, wangi bau oren masa membakar. Jom makan..ada lagi belen nih, maklumle, kek macam ni budak2 tak suka sangatla...

Terima kasih buat Kak Fida yang kongsikan resepi mudah ni, macam2 resepi beliau yang mudah2 yang harus dicuba..tak lupa buat kawan2 adik kakak yang dah pun mencuba resepi ni.. 

RESEPI BLENDED ORANGE CAKE
Sumber Ilham : DJ@Dapurku Sayang, Mas@Duniaku, Kak Madiha, HaSue, Kak Yatie, Kak Nor@Secubit Garam, dan ramai lagi yang dah buat kan..

Bahan-bahan ( loyang 9 inc )
  • 1 bji buah limau
  • 1 cawan minyak
  • 2 cawan gula halus
  • 3 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum*
  • 1 sb baking powder* ( *diayak bersama )



Cara-cara
  1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
  2. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  3. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris. Ana gris & tabur tepung sikit
  4. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.

15 ulasan:

mala berkata...

salam .. kek yang sempoi :-)

nonierahman berkata...

kak anna.bestnya kek oren.nak jugak...

Cheq Sue berkata...

hai ana.... sibuk di dapur realiti ye...mcm best je statement tu :)

ady berkata...

as-salam Anna

mmg sedap kek oren,mmg terasa keorenan kek ni..

Qhaifa Nur berkata...

nampak senang, bahan2 mudah nak dapat...boleh cuba nanti
sedappp...

quinnie berkata...

kita raya hari tu buat gak kek ni..selalu buat bakar..tapi kali ni gatal tangan nak bakar tapi cara bain marie....haaaa...terus tak naik keknya..padan dgn muka...hihihi...

kakna berkata...

salam.kakna buat juga raya ari tu.sedap bau orennya

kakna berkata...

sedap.. bau orennya..

Nazrah berkata...

As salam...rajin nye mek ni... anak2 pasti gembira ibunya rajin ...

tun_telani berkata...

kak anna!!! tun datang bawak penyapu nihh.. dh habis ke sapu sawang kat sini?? hihihi...

nuwairani ismail berkata...

kite dah lama nak makan kek ni...tp m betol nk buatnye...

Nieza berkata...

salam rindu di angin lalu anna!...pepagi tadi ko dtng dapur aku masih diulit mimpi..ni aku dtng dapur ko lak tgk ko dah diulit mimpi...ekekeke

kek oren ni memang best...dah buat pun dah ku derhakakan juga jadi kek stroberi blended juga..hehe

Liza berkata...

salam anna...bestnya kek oren tu...tp mst dah habiskan....huhuhu

anymz berkata...

aduuuh..kek oren laaaah...dah habis dah kan?pi buat lagi..ooo...akak lupalah sibuk melayan putera puteri yg sakit tu kan?..
akak nak pi kacau mek yung dua org tu kejap2 lagi lah..
eh!salah komen dah ni ana..aargghh..lantak lah kan?..hehe

mawarsutera berkata...

Assalamualaikum kak anna..
kek nie mmg antara kek yg mudah n sempoi...dan sering dibuat. Walau sempoi tp hasilnya.. mmg 'dasyat'... Haruman nyer semerbak bl masak...hehehhe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...