Jumaat, 7 Oktober 2011

Eggless, Mebeless & Speechless..

Assalamualaikum...

Haishh!! Terbaek dari ladang..pagi2 tayang kek cokelat yang mebeles.. Jom kita bicara tentang kek ni ya..terbaik dari tangan masing2 la yer..memang terbaik bagi Ana kalau nak makan kek yang eggless kan. ehee dah kali ke berapa buat kek ni dah lupa..memang target nak buat kek resepi ni bila beli yogurt haritu.



Kek yang dibikin petang semalam, senjakala tu dah sejuk terus potong masuk mulut ahli rumah tak bertangga nih..tak sampai setengah jam kot pinggan dah boleh cuci bersih..eh..lupa lak, kek ni kejadiannya kecik je, jadi kami ni ramai, patutla sekali hadap kan. Haa tu sebab kejap je dah habis, My Laling kata sedap kek ni, tak pahit blaa...blaa..sambil ngap habis gak 1 potong setengah(setengah lagi anak2 dok nganga sebelah dia)..jenis yang tak suka makan2 kek kuih bagai, jadi bila dikata sedap memang sedap la kan.. Budak2 takyah cakaple, bersepah & sememeh dengan ganache tu. Ada belen lagi yogurt kot2 rajin leh buat lagikan..
..kalau...jangan percaya sangat kalau tu..hehe

Eh lupa lak, berbicara tentang yogurt nih, pagi semalam ada buat Muffin Yogurt terbaik IzahDaut tu, 2 adunan sekali bancuh, tak sempat nak ambik gambar, licin jugak disapu dek anak-anak ni. Okla kan sebab dah lama jugak tak buat muffin. Ada juga projek menghabiskan yogurt sebaldi tuh..


Takmo cakap pasal mapin takde bukti tu kan, kita tengok jela kek yogurt yang mebeless & eggless nih..memang speechless le bila makan (bagi tekak kitala)..hehe. Terima kasih buat tuan punya resepi, kita kongsikan lagi kat sini yer..sesape yang blm cuba tu harusla mencubanya, sedap sangat nih..

EGGLESS YOGURT CHOC.CAKE

Bahan-bahan
  • 60ml air panas
  • 50g susu tepung *guna susu tepung Dugro anak
  • 1 tbs Nescafe / Instant Coffee *tak letak
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 100g gula
  • 1 tsp esen vanila
  • 1 cawan yogurt 
  • 125g tepung gandum*
  • 40g serbuk koko 
  • 1 tsp baking powder*
  • 1/2 tsp baking soda
  • secubit garam* (* campurkan dan ayak)
 Cara-cara
  • Campurkan air panas, susu tepung & nescafe.
  • Masukkan minyak masak, gula & esen vanila. Kacau hingga gula larut.
  • Masukkan yogurt dan kacau sebati.
  • Masukkan tepung dan gaul hingga semua sebati.
  • Bakar lebih kurang 35-40 min suhu 170-180 - hana kukus 40min *Ana bakar je

Topping : Guna resepi topping Fendi@myresipi tapi Ana buat separuh je, sedang elok untuk sebiji kek ni.
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sdb minyak masak

**Panaskan semua bahan api perlahan hingga pekat, selalu kacau yer.. tuangkan atas kek.

16 ulasan:

quinnie berkata...

hohoho..tak pernah tengok resepi ni lagi...ada jugak eggless yg versi yogurt....sedapnya makan kek...nasib kita pun makan kek hari ni..hehehhe

Mas berkata...

nakkkkkk 4 potong.....
ada lagi kan...he3
lama dah tak buat kek coklat..

Sheila Shafeareen berkata...

salam amboi pepagi tayang kek coklat x leh jadi ni...bila nak rajin mcm ann ni...asyik membako aje

Fazlinil Irma berkata...

baru nak tukar dgn red velvet cake. dah habis ye kak ana. hehe..

Cendana Kasih berkata...

meh tuko ngan frozen food nak?? hehehe....

tingin gak nk buat, tp kena tangguh dulu yer..sbb ujung minggu bebudak tak makan kek... kalo hari biasa, kalo tak abis, boleh suruh diorang bawak ke sekolah...

Ezadlieza berkata...

Wah nampak gaya sejak 2 menjak ni semua menu berasaskan yogurt yer Anna..sedap yer cake ni...rasa masam2 yogurt yer anna..

Anna Qawina berkata...

Quinnie : hohooo..meh kek keremel tu sket..hehe

Mas : apa kata ko buat pastu bawak mari sini, kita mkn sam2..hehe

Anna Qawina berkata...

KAK SHEILA : Bakor jela kak..senang je ni..hehe

IRMA : bila nak merasa red velvet Irma yer..kalo tahu smlm dah bawak g tukar..hehe

Anna Qawina berkata...

CENDANA KASIH : Noorma..naaaakkkk sgt2..aku dah lama tak buat kuih2 prozen tuk bekal ank2 aku nih..bagi utk stok 2 minggu yer..haha

KAK LIEZA : keterpaksaan kak..hehe..tp sedap kek ni, takde rasa yogurt tu..rasa kek yg moist & sedap kak..tryla..

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum anna..
Ishhh..apa pulak rumah tak bertangga?? Kan rumah yang bertangga-tangga tu..hihihiii..
Amboiii.. semenjak abis pantang ni, berdesup-desup marathon di dapur ye.. Baik Syifa' bagi peluang Ummi dia menghabiskan stok2 di dapur..
Memang best kek cekelat ni.. Nanti akak datang lagi umah Anna, buatkan yg ni eh.. *ceh!boleh main mintak2 pulak kan..hehehe**

Ayu berkata...

Assalam anna,
wah memang nampak sedap kek anna ni..memang kalau gunakan yogurt cake selalunya moist aje kejadiannya...slurrrpss

tun_telani berkata...

adoii.. berapa byk dh kek coklat duk tgh queue niihh.. tu x masuk lg slice cheese kek, kek karemel, kek ape lagi.. tak terkira dah nii.. hehe

izahdaut berkata...

aku mmg suke kek ni. 2,3 kali dah buat. laki aku pun suka sama cam bilal ko tu. hehehee

Nazrah berkata...

kalau tak der yogurt ganti apa?

Kak Sam berkata...

Anna dah le tu. Jangan le goda saya lagi.

nuwairani ismail berkata...

hikhik...tanak la makan kek ni...nanti xleh bercakap...heheh... kite pon suke kalau kek tanpa telur ni...tiada bau keteluran di situ...

p/s : sempat lagi cilok susu anak ye...hehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...