Rabu, 5 Oktober 2011

DATES YOGURT CAKE

Assalamualaikum, Selamat petang yer..udah petang rupanya..kita yang tak sedar ke atau lemau nak on pc kerana melayan hati nan lara, terkenangkan roti yang dibuat malam tadi masuk tong..uhhuu.. aahh nantile citer kendian k..sesak nafas  bila terkenang..

Sape belum buat menu minum petang bleh try resepi mudah ni, godek2 kejap je & bakar, pastu siap..boleh makan. Tak sempat hari ni?? Esok jela ek..Berasaskan yogurt lagi la kan..korang paham kan....pasni ada lagi menu yang ada yogurt, jangan risau yer..heee

Owhhh..ini bukanlah kek untuk petang ni, tapi petang semalam punya, memang moist kek ni, kalau ada lebihan kurma yang dok berkepuk kat dapo yang tak sempat habis puasa baru ni boleh cuba ya..cuma kurma tu jangan la malas sangat nak cincang lebih halus macam yang Ana buat ni, ingatkan dah ok, bila potong kurma tu macam bersepah lak..tapi tak rugi sebab kek ni sedap, berkhasiat lagi, tanpa telur pasti jimat. Haa..macam iklan lak, hai rugilah tokey telur ni kan..Jom layan..tq Kak Deetha (betol ke nama beliau ni?) untuk  resepi mebeles & eggless ni..hehe

DATES YOGURT CAKE
Yield  :   One loaf
Sumber : Treat & Trick
Dates Yogurt Cake by AnnaQawina


Bahan2 :
  • 1 and 1/2 C  all purpose flour/ 1 1/2 cwn tpg gandum
  • 100g butter / 100 g mentega
  • 1/3 C brown sugar / 1/3 cwn gula perang
  • 1 C  chopped dates / 1 cwn kurma cincang
  • 1 C  yogurt / 1 cwn yogurt
  • 1 tsp baking powder
  • 1/2 tsp baking soda

METHOD/ CARA-CARA : Tulisan bewarna itu cara kita buat.

Sift flour , baking powder and baking soda into a mixing bowl.

Ayak tepung, baking soda & baking powder ke dalam mangkuk adunan. 

Melt butter, sugar and dates over a low heat. Preheat oven @ 180C.

Satukan butter, kurma cincang & gula perang dalam periuk & panaskan ats api perlahan, biar gula & butter tu mencair, tutup api

Pour dates mixture into dry ingredients, add yogurt. Stir until just combined.

Masukkan adunan kurma ke dalam mangkuk adunan yg mengandungi tepung tadi. 
Tambahkan yogurt. Kacau biar bergaul sebati je, adunan akan menjadi pekat, macam nak buat cekodok gitu. 

Pour into greased cake pan and bake for 30-40  minutes or until a skewer inserted comes out clean.

Tuang adunan kek ke dalam loyang bergris & bakar sehingga masak , dengan suhu 170'C.
 
Cool in pan for 10 minutes, transfer onto rack to cool.
Dah masak, biarkan kek didalam loyang selama 10 minit, kemudian keluarkan.
Sedia dihidang...bersama teh O panas..heee. SELAMAT MENCUBA..

9 ulasan:

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak anna.. memang kat rumah ni stok kurma sentiasa ada.. InsyaAllah boleh cuba nanti.. nak rasa sepotong kak

izahdaut berkata...

rasanya aku ada bookmark resepi ni. mmg aku nak buat gak sebab ada yogurt 1/2 baldi kat dlm peti es tu. hehehee.. agak2 nak masam aku buat spa lulur yogurt jelah nampak gayanyer..

weh roti menda yang buat ko semput tu? hehe

tun_telani berkata...

wah wah.. roti yogurt lagii.. byk lagi ke yogurt tuu?? apa kata bg kat tun setengah balang? hihi.. nmpk sedap je roti nih. ada kurma pulak tu, 1st time dgr.

Anna Qawina berkata...

JUWITA :harus habiskan klurm atu, kalo x nanti dia berkulat ke apa kat dalam tu, dah tak blh mkn..sayang kan..
dah habis nih..g buat yer..hehe

IZAH : 1/2 baldi takle bnyk sgt kan..hahaha..
ala..males gak nak stori neh..rugi tpg roti aku..

TUN TELANI : ish..lupa pakai spek ke Tun? ni kek bkn roti..ke ada rupa roti yang tak berapa nak gebu ke? hakhak..

quinnie berkata...

rajinnya anna..hari tu roti ni kek lak..ish..ishhh

Nieza berkata...

uishhh byknya yogurt..mai pos sini skit..hehe menarik juga resepi ni anna yer..bila ler nak rajin mcm ko ni..:)

Mas berkata...

anna...
meh kat aku sepinggan..
sakan kau beryogurt yerk...
banyak lagi ke yogurt kau tu..he3

nuwairani ismail berkata...

berderet2 menu yogurtnya...hihih...takpe, beli besau2 pon isi rumah ramai, boleh masak macam2, bagi diorg makan..mesti habis punyalah

Sheila Shafeareen berkata...

salam ann ok gak tu kan dri x di makan kurm atu baik buat kek..npk pun sdp..nak buat lah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...