Isnin, 22 Ogos 2011

Tat Nenas Gulung & Dahlia-kuih raya taon nih

Edisi sekut raya 2011 yang sempat buat juga sebelum bersalin haritu..hehe..sempat buat 3 jenis, mula2 buat Tat Nenas, pastu baru Famous Amos tu(dah habis pun) kemudian baru Dahlia, Ana buat biskut Dahlia ni siang lepas anak-anak dah pergi sekolah, sedang elok petang siap, malamnya masuk wad..Alhamdulillah


Untuk Tat Nenas ni Ana masih guna resepi Mamajay @ mama kastam tioman@Myresipi. Suami tolong gentel inti nenas tu, cepat sikit siap..maklumle buat biskut hari Ahad, senang kerja..Tahun lepas dah buat guna resipi yg sama blh klik SINI

 

Ini pula biskut yang rasanya wajib ada di setiap rumah kot tiap kali raya..semperit@dahlia@bunga cina..tapi bunga cina kaler putih kan..apa-apapun sedap biskut ni, cuma pastikan guna buttercup & tepung tu letak sikit2, rasa agak2 dah boleh picit, tak melekit2 kat tangan & tak keras sangat cukuplah tambah tepung tu, itu yg Ana buatla kan..


BISKUT DAHLIA

Bahan-bahan ( 100 biji )

  • 8 oz tepung gandum/220 grm
  • 3 oz tepung kastard/ 75 grm
  • 1 1/2 oz tepung ubi/ 26 grm
  • 6 oz gula halus/ 150 grm
  • 7 oz marjerin / mentega/195 grm
  • 1 biji kuning telur
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • Ceri merah dan hijau utk hiasan

 Cara-cara 

  1. Pukul gula dan marjerin hingga kembang.
  2. Masukkan telur sedikit demi sedikit. masukkan esen vanilla. Putar lagi seketika.
  3. Ayakkan tepung gandum, tepung ubi dan kastard.
  4. Masukkan adunan tepung ke dlam adunan mentega sedikit demi sedikit.. utk langkah ni, saya gaul menggunakan spatula je..
  5. Terap menggunakan acuan semperit. Jika adunan agak lembik tambah lah sedikit gandum.. hias dgn ceri
  6. Bakar dgn menggunakan suhu 160'C lbh krg 15-20 minit @ sehingga masak.. 

JEMPUT MAKAN...(*_^)

Maaf kawan2..tak dapat nak BW spt biasa..bizi..ada kesempatan akan ziarah kunjungan balas k..Selamat meneruskan ibadah puasa..Wassalam.

10 ulasan:

mamawana berkata...

Assalam

Dah buat sekut raya yer... Bestnyerrr.. Sedap tu. All my feverets.

izahdaut berkata...

eee rajin tul mak berpantang nikagomm aku.. ko picit beria2 tu karang terbentan karang.. ngahahhaa..

sah anak ko tu nanti jadi cheff

Mas berkata...

cantikk tart nenas anna...
yang aku punya...mulat2...bentuk piramit....muahaha...
layan jerk la..

Kak Sam berkata...

Sib baik sempat siapkan. tabik psring le kat anna, dlm duk sarat2 pun sempat lagi mengukis.

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum anna...
wah sempat gak buat ari tu yer anna... cekap ler anna nie... nampak cantik sgt biskut2 tu... sedaaap...

mamaNoriz berkata...

tahniah kak!

anugerah terbaik di bulan baik ni...

dlm pantang2 gitu pun leh lagi msak best2 ek...hebat hebat

jaga diri k :)

tun_telani berkata...

wahh.. byk nyer biskut raya akak.. hihi.. tun baru nk stat nii.. hihi.. biskut dahlia tu biskut wajib tiap2 tahun kt umah tun jugak ^^

Juwita Jamaludin berkata...

anna.. sempat buat biskut ye.. lawa biskut dahlia tu

nuwairani ismail berkata...

cemane rupe acuan dahlia tu? cantek je rupe kukis ni...tabik la ngan kak ana. dalam sarat pon byk kukis sempat siap..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Anna..Maaf lama K.atie xmenyinggah disini.Blog k.atie pon dh bersawang sbb lama xupdate..bz.hihi
Maaf jg sbb lambat nk ucapkn Tahniah atas kelahiran baby SHIFA.bestnya ada baby.K.atie doakn Anna & baby sihat sentiasa.Amin.
Terima kasih juga ziarah blog k.atie.
Rajen Anna buat biskut...dok bz ngan anak2 masih sempat mengukis.
K.atie pon nk ucapkn selamat hari raya,maaf zahir batin andai ada silap & salah dlm penulisan selama Anna mengenali k.atie.
Semoga anna sekluarga ceria & bahgia menyambut syawal yg bakal menjelang nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...