Rabu, 1 September 2010

TAT NENAS GULUNG

Assalamualaikum....hari ini dalam sejarah..heheh..pertama kali seumur hidop ni Ana berjaya buat biskut tat nenas ni, memang tak pernah terfikir lak boleh buat, biasa tuuunnjuukkk jer, ingatkan susah bebenor tapi bila dah mula buat & dibantu pulak oleh Cik Abe Ana tu, Alhamdulillah...siap juga 1 adunan..dapatla 200 biji..puas hati lah...

Kuning telur tu Cik Abe yang tulun sapu..(",)..makaceh baaangg..

Intinya Ana beli yang dah siap...gulung kecik2 je, dapat banyak kan? hihi...Adunan ni Ana sediakan untuk agihan kampung halaman dulu, lepas2 ni kena buat untuk rumah sendiri lak..

 
Bahan-bahan ( Anggaran 85 biji )..Ana dapat 200 biji kecil2
  • 250 gm butter
  • 50 gm ( 1/2 cawan ) gula aising
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 100 gm ( 1 cawan ) tepung kastard
  • 1 biji kuning telur
  • 375 gm ( 3 1/2 cawan ) tepung gandum
  • 1 biji telur ( pukul + sedikit esen kuning utk di sapu di atas biskut..Ana takde pewarna ni )

Cara-cara

  • Pukul butter dengan gula sehingga sebati kemudian masukan telur dan esen vanila dan pukul lagi sehingga sebati.
  • Masukan kedua2 tepung, uli sehingga menjadi doh yang lembut. Kalau terkeras tambah sedikit lagi butter dan kalau terlembik tambah sedikit tepung gandum. 
  • Sediakan papan pencanai, terap adunan dengan menggunakan acuan tat gulung. Bahagian bunganya hendaklah berada di bahagian bawah.
  • Tekan memanjang. Potong mengikut panjang yang di kehendaki. Isi sedikit inti kemudian gulung. 
  • Dah siap semua, sapu kuning telr di atasnya dan bakar selama 15-20 minit atau sehingga masak..kepanasan oven 180' C *Bergantung oven masing2
Kepada yang nak cuba buat @ yang dah terer buat tat tu SELAMAT MEMBAKAR TAT yea...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...