Selasa, 31 Ogos 2010

BISKUT CUPPUCINO/KOPI

Salam Ramadhan yang akan menjengah penghujungnya..maknanya hari raya bakal tiba, & pastikah kita akan ketemu Ramdhan sekali lagi? InsyaAllah..mudah2han...kali ini Ana nak kongsikan resepi yang dah lama simpan tapi nak membuatnya baru tahun ni, tupun sebab ada orang mintak resepi..hihi..kalau tak tak tahulah bila buatnya kan...


Sumber asal dari Majalah SDK tahun 2006..meh kita teropong...

Bahan-bahan :
  • 10 gm serbuk kopi..*Kalau ada kopi segera eloklah, nak boh esen kopi pun ok..
  • 10 ml air panas
  • 150 gm tepung gandum
  • 115 gm tepung jagung
  • 15 gm serbuk koko
  • 225 gm mentega
  • 50 gm gula kastor
Hiasan : coklat masakan putih & hitam

CARA :
  • Bancuh kopi di dlm air panas. Ketepikan & biar sejuk
  • Ayak tepung gandum, jagung, koko..ketepikan
  • Putar mentega + gula hingga kembang & lembut.
  • Masukkan kopi & kacau..boh tepung & bhn ayak td
  • Kacau rata..bentukkan..
  • (Saya cuma bulat2kan & tekan dgn menggunakan cawan..alas plastik atas biskut baru tekan..)
gentel bulat-bulat
tekan dengan dasar cawan
jadilah macam ni..

Cairkan coklat secara berasingan & paipkan atas biskut berselang2...buat coklat putih dulu..

** Doh ni lembik, kalau ada beg piping blh guna gak *
- Bakar sekejap je sbb nipis (bergantung saiz biskutlah ye)
- Dah masak biarkan sejuk & dihias



SELAMAT MENCUBA...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...