Ahad, 21 Ogos 2011

BISKUT CHOC. CHIPS FAMOUS AMOS (HOME MADE)


Biskut raya tahun ni yang sempat Ana buat sebelum bersalin haritu, sekarang dah tinggal serdak2 kat dasar balang..huhu..dapat 1 balang penuh & 1 bekas taufu fa tuh..sedap bagi anak-anak makan..susu tepung tu Ana guna susu tepung perasa coklat kepunyaan anak-anak & mengambil kira syor Kak Nadz suruh kurangkan chips coklat kalau nak letak kekacang, sedang2 elokla manisnya & takle padat sangat dengan badam & chips tu..terima kasih Kak Nadz berkongsi resepi..Kita share kat sini yer.
Dah malas nak bulat2kan, ceduk je ngan sudu & tekan ngan garfu..hehe

BISKUT CHOCOLATE CHIP FAMOUS AMOS (HOME MADE)

Bahan-bahan ayak :
  • 280 gm (2 1/4 cawan) tepung gandum
  • 10 gm (3 tsp) serbuk koko
  • 2 Tbsp tepung jagung
  • 1/2 tsp soda bikarbonate
  • 2 Tbsp susu tepung
  • Secubit garam
Bahan-bahan lain :
  • 250 gm mentega
  • 150 gm gula kastor
  • 1/2 tsp asen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 100 gm (1/2 cawan) coklat chip *50gm
  • 100 gm sebarang kekacang(walnut, badam, gajus dll yang dicincang) atau kismis - optional *50gm

Cara-cara :
  1. Pukul mentega, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang.
  2. Masukkan kuning telur dan pukul rata.
  3. Masukkan bahan-bahan ayak dan kemudian kacau hingga sebati dengan spatula atau tangan.
  4. Masukkan coklat chip dan cincangan kacang atau kismis. Kacau rata.
  5. Sudukan adunan ke atas dulang pembakar. Boleh juga diuli menjadi bebola-bebola kecil dengan menggunakan tangan.  Susun di atas dulang pembakar. PERHATIAN! JANGAN LETAKKAN BEBOLA RAPAT-RAPAT ANTARA SATU SAMA LAIN KERANA BEBOLA INI AKAN MENGEMBANG DAN MELEPER SEWAKTU PROSES PEMBAKARAN.
  6. Bakar pada suhu 160 C selama 15-25 minit bergantung kepada saiz bebola-bebola adunan anda.
  7. Sejukkan dahulu biskut sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.
 Seronoknya tengok ramai kawan2 sedang giat buat biskut raya..sabor jela..

    4 ulasan:

    nuwairani ismail berkata...

    ok...nanti masuk senarai. hihih

    Kak Rosaliza berkata...

    assalam anna, sempat gak ngukis sebelum bersalin ari tu ya, dpt anak2 mkn, tentu sedap sangat dah tinggal serdak tu heheh. bila blk klate

    Anna Qawina berkata...

    Kak Rosaliza : hehe..serdak jela tinggal..
    tak jd balik klate kak..tak larat jln jauh..

    nani..sempat ke buat tuk raya nih

    Mas berkata...

    anna..anak2 aku suka bebenor kukis gini...
    katanya biskut chipsmore...

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...