Khamis, 30 Disember 2010

KEK COKLAT MOIST*MIRA*

Assalamualaikum...lewat petang baru sempat bersiaran harini, ada sedikit ke'bizian' melanda..hehe...harini nak masuk & jalan2 kejap pastu sambung balik ke'bizian'ku ini... harap semuanya baik-baik belaka yea..


Kek yang cukup sedap, cukup moist & cukup manis..huhu...dalam adunannya Ana dah kurangkan bahan2 yang manis tu tapi masih terasa "LETTING" manis tuh..tapi betul nak bgtau nih, sedap sangat, sebenarnya Ana kurang gemar kek yang dikukus, mungkin sbb baunya kot...kali ni memang kena dengan selera...

cepat bukak mulut...ngaaapppp!!!
Nak buat pun senang yang amat tau..tak percaya kena cuba sendiri sebab yang ada ni sudah dilicinkan dengan jayanya..haha... 


Resepi Kek Coklat Moist Kukus Munira (FB Kongsi Resepi): t.kasih Pn. Munira

Bahan2 A
  • 1 cwn gula pasir..*Ana guna 3/4 cwn je
  • 1 cwn serbuk koko
  • 1 cwn susu cair
  • 1 cwn susu pekat..*Ana guna 3/4 cwn je
  • 1 cwn minyak masak
*semua bhn diatas gaul sebati n masak ats api perlahan.
*rehat kejap bila bhn dah sebati.


bhn2 B:
  • tpg gandum 3/4 cwn
  • soda bicarbonat 1 sudu kecil..*Ana guna 1/2 sdk
  • baking powder 1 sudu kecil
*semua bhn diayak bersama..

bhn C:
  • 4 biji telur(blender jer)

Cara2nya:
  • Satukan bhn B dan C kedlm bhn A...
  • Tuang secara berselang seli dan gaul dgn senduk je...
  • Bila dah sebati...letak adunan ke dlm loyang yg disapu minyak & dipanaskan di dalam kukusan terlebih dahulu...
  • Kemudian kukus dlm 30-45 minit(bergantung saiz loyang)..sehingga masak. Tutup loyang kek dengan aluminium foil agar air kukusan tdk menitik ke dlm adunan kek.

**loyang hendaklah dipanaskan dahulu sblm dimasukkan adunan kek td...
**test kek dgn lidi, lidi tak melekat dengan kek, tandanya kek dah masak

6 ulasan:

Encik MamaT berkata...

tengok coklat tu tak tahan tu... terliur....

new entry
Azam untuk berubah... apa tunggu lagi...??!!

Mas berkata...

kek coklattt....nak2....nmpk sedapp la..nnti boleh try wat...masuk list dulu..he...he..

HaSue berkata...

nakkkkkk...mmg nmpk moist..nak 2 potong..hehe

Anna Qawina berkata...

ye..sedap..sedAP..

Tanpa Nama berkata...

salam... resepi ni bleh buat utk cupcake ke??

Anna Qawina berkata...

Tanpa Nama : tryla boleh kot tp kek ni lembab sgt, baik pilih rsp yg tak terlalu moist utk buat cupcakes..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...