Selasa, 13 Julai 2010

PATIN MASAK TEMPOYAK

Sebelum melelapkan mata nan kuyu ni..heheh...(kuyu sebab dah malam kan) Ana nak tayang sikit juadah yang Ana masak petang tadi, kiranya untuk makan malam le...tunggu punya tunggu ingatkan nak makan sama2 ngan Cik Abe...tapi dia lewat lak balik, kenduri ngan anak-anak jela..Patin tempoyak ni menu yang Cik Abe Ana suka sangat, tapi Ana lak kurang gemar & bila masak kurang pulakla menepati citarasa & tekak nan satu tu..huhu..belek punya belek, terjumpa resepi ringkas dari dapur MAS, gambar yang cik puan tu tayang memang mengiurkan betul, Ana pun terailer....Eh..sedaaaapppp tau, biasa buat takde lak macam ni..hihi...lepas ni bolehla buat lagi kan...

Ana kongsikan kat sini yea, mana tau ada yang tercari-cari nak masak patin untuk hidangan esok...

Bahan-bahan :
  • 10 ketul ikan patin yang dipotong..bersihkan dengan asam limau @ asam jawa
  • 10 biji cili api
  • 4 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 3 sudu besar tempoyak *Ana letak lebih
  • daun kesum
  • air secukupnya
  • garam & gula
  • perasa jika suka *Ana tak letak
  • sedikit serbuk kunyit *Ini Ana tambah sendiri sebab Ana guna tempoyak baru jadi kurang warna kuning..
Cara-cara : 
  • Satukan semua bahan ke dalam periuk & masak dengan api perlahan
  • Kacau-kacau agar semua sebati, bila kuah dah pekat tutup api.
  • Angkat & hidangkan dengan nasi

Alhamdulillah, anak-anak Ana semua makan lauk ni kecuali Hannah sebab dia baby kan..hikhik...

SELAMAT MENCUBA

2 ulasan:

MAS ( DUNIAKU ) berkata...

salam ana, wah buat patin tempoyak ye..sedap kan..terliur mas tengok patin tempoyak ana..lain kali ana try sambal patin goreng pulak, sedap tau..mas selalu buat...salam kenal juga ye...

Anna Qawina berkata...

T.kasih Mas..slmt kenal...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...