Selasa, 5 Januari 2016

Sambal Nasi Lemak Bunga April

Assalamualaikum...hari ke-2 sekolah 2016..

Kepada mak-mak bapak-bapak yang super duper sibuk sejak sesi sekolah 2016 ni harap2 bertabahlah ya..macam kalut sikit awal-awal ni, nanti dah masuk bulan ke 2 oklah tu.. Jangan lupa sediakan bekal2 anak terutama sekolah rendah tu, makanan kat kantin sekolah tahun ni nampaknya semakin mahal.
Bayangkan seketul sosej digulung dalam sekeping roti putih berharga RM1 seketul..kalau 1 ketul mana la cukup kan, jadi lebih baik buat sendiri hodoh-hodoh simple2 pun jadila..kesian budak2 nak makan tak kenyang. Air 1 cup RM1 jugak, dulu 60sen 1 cup, baik bawak air kosong jee..hehe


Harini kita bagi resepi sambal nasi lemak yang sedap ni, resepi turun temurun opahnya Bunga April. Boleh buat banyak2, jangan letak garam dulu, asingkan ikut portion sehari makan, simpan dalam peti sejuk beku, nak bekalkan nasi lemak cuma keluarkan sambal & panaskan semula tambah garam, masak nasi & rebus telur siap...jimat masa..,

RESEPI SAMBAL NASI LEMAK
(BUNGA APRIL
**Resepi asal saya separuhkan, resepi asal saya taip kat tepi (...)
  • 2 bj bawang besar* (5bj)
  • Setengah labu bawang putih* (segenggam)
  • Belacan sebesar ibu jari* (2 ibu jari)
  • 1 helai daun pandan (simpulkan) (2 helai)
    (bahan bertanda * dikisar)
  • Ikan bilis ikut suka banyak mana nak
  • 1 senduk cili kering kisar (2 senduk)
  • 1 sudu besar gula
  • Garam & perasa ikut suka
  • 1 keping asam keping/gelugor (2 keping)
  • Air ikut banyak mana suka
  • Serbuk kunyit (hujung sudu je)
  • 1 biji bawang besar hiris kasar
 Cara-Cara :  
  • Tumis bawang besar, putih & belacan yg dikisar. masukkn sehelai daun pandan simpul.
  • Tumis api sederhana sampai pecah minya & naik bau, masukkan cili kering yg dah dikisar
  • Masukkan asam keping, biar warna sambal agak gelap sedikit, sentiasa guna api sederhana untuk menumis.
  • Lepas tu msuk ikan bilis mentah, ikut suka nk bnyk mna.
  • Tunggu sampai pecah minyak & warna merah gelap berkilat(pecah minyak), lagi lama lagi sedap tapi sentiasa kacau kalau tak hangit tak sedap.
  • Masukkan air, ikut suka nak banyak mana, lebihkan bagi banjir sikit pun takpe, nnt sambal tu memekat, tambah gula, garam & perasa jika suka
  • Tunggu pecah minyak lagi & guna api perlahan saja
  • Masukkn bawang hiris, jangan hiris halus sgt, 
  • Akhir sekali, masukkan serbuk kunyit, yg ni tak letak pun takpe tapi kalau letak kunyit warna sambal lebih cantik
SELAMAT MENCUBA

1 ulasan:

Mas berkata...

fuh ..lama tk tenggek sini ...
nnti aku try resepi ni makcik..
tengok pun dah terliur ni ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...