29 Jun, 2015

BISKUT SEMPERIT KRIM KEJU

Assalamualaikum..
Dah mula rancang buat biskut raya? Ni ada 1 resepi tahun ni cuba buat, boleh tambah koleksi kuih muih..
Biskut lama yang dimodenkan dengan rasa keju. Cubalah..


saya share resepi dari blog Tengku Ismadi. cantik kuih beliau, tapi kita punya kurang menarik lak..eheh..dan cara buat saya ubah sikit dari resepi asal..Sebab masa 1st time buat saya mix semua ikut rsp, biskut kembang semedang!! ahahaa..kali ni jugak tabur keju cedar parut,,lemak2 masin semua ada..

BISKUT SAMPRIT CHEESE
Rujukan : Tengku Ismadi

BAHAN2NYA :
  • 200g mentega (yg tulen akan membuatkan biskut lebih sedap)-saya guna tatura unsald butter
  • 100g cream cheese-lembutkan pada suhu bilik
  • 130g gula icing - ayak terlebih dahulu
  • 200g tepung jagung kupu2- capa apa2 pon boleh
  • 140g tepung kastad(birds custard)
  • 180 g tepung gandum
  • 2 biji kuning telur
  • 2 camb susu pekat manis
  • 1/2 camt esen vanilla
  • ceri merah @ kismis hitam@ choc chip untuk hiasan
  • parutan keju cheddar
CARA-CARANYA.
  • Putar cream cheese sehingga halus.
  • Masukkan mentega dan gula icing, pukul sebati.
  • Masukan esen vanilla susu pekat dan telur kuning 1 per 1
  • Pukul perlahan sampai sebati.*jangan terlebih pukul.
  • Campurkan kesemua tepung,masukan sedikit2 sambil dikacau dengan spatulla sehingga menjadi doh.
  • Biarkan 5-10 min.Saya rehatkan doh dalam peti ais.
  • Picit dengan acuan samprit.letakan ceri @kismis hitam @choc chip sebagai hiasan.
  • Taburkan keju cheddar parut diatas biskut.
  • Bakar 15 min,suhu 150*C dengan api bawah.
  • **Saya bakar api atas bawah, suhu 140'C selama 25minit
Selamat mencuba

4 ulasan:

Mas berkata...

meh sbalang anna.. aku tak buat sekut raya tahun nie

Amie berkata...

Wah! Mesti best ni ada keju...

Fiza Hasan berkata...

Mesti sedap ni.

KHALID berkata...

Sedapnya nampak, memang wajib cuba ni!
Btw, Selamat Hari Raya in advance buat tuan blog ye :)

BELAJAR MENJUAL DI SHOPEE..AYUH!

Bismillah..Assalamualaikum.  Hari ni kita nak mula belajar basic nak menjual di platform SHOPEE pulak. Saya cuba guide mana yang termampu, s...