Selasa, 8 Julai 2014

PUDING KASTARD BERKUAH

Assalamualaikum...apa khabar semua? Eh cam meriah je menanya kabor orang yang baca blog kita..kehkeh..bajet ramai yang datang jenguk n3 kita kan..biarlah sesekali dibuai perasaan jap..bukan kena bayor pon.(^____^)

Ni..menu berbuka minggu lepas ni..kalau saya buat kuih, saya akan pastikan kuih2 tersebut mampu dimakan 2 hari berturut2..maknanya buat lebih untuk 2 hari makan..hehe..cuma kalau puding berkuah macamni laju je habis, jadi saya gandakan resepi asal & kuah kastard pula saya buat 3 adunan, anak ramai kan..errkk!!

Biasa saya guna resepi yang selalu dah buat, adunan kastardnya guna santan,boleh tgk ada kat sini ---->> (PUDING KOKTEL BERKUAH) kali ni cuba resepi ringkas dari blog Cik Cek..ternyata semudah ABC dah siap..anak2 saya sangaaatt suka kuih2 lembut camni, pastu ada kuah kastard pulak, kalau ada lebihan puding @ agar2 yang xde selera dah nak pandang tu cubalah bancuh kuah kastard macam ni & siram atas agar2@puding tu, segar & sedap kembali kuih2 yang kejung dalam peti ais kita..hehe

RESEPI PUDING KASTARD BERKUAH
Sumber : Missima @myresepi
Salinan : Cik Cek

BAHAN-BAHAN A - Kastard
  • 1 cawan tepung kastard
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 5 cawan air
  • 2 - 3 sudu besar  susu pekat
  • 2 - 3 sudu besar gula pasir

BAHAN-BAHAN B - Kuah Kastard
  • 1 tin susu cair IDEAL
  • 1 tin air..
  • 4 sudu besar gula dan 4 sudu besar susu pekat..
  • 1 biji kuning telur...( saya ikut Cik Cek tak letak telur...)
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 2 sudu besar tepung kastard ...( campur dan bancuhkan dengan sedikit susu cair @ air....)
BAHAN-BAHAN C - Hiasan

  • Fruit Cocktail @ Nata De CoCo @ apa saje buah2an dalam tin yang disukai...

CARA-CARA PENYEDIAANNYA..

A. Kastard
  • Masukkan tepung kastard kedalam periuk..campurkan garam...gaul sebati
  • Campurkan sume bahan2 cair....kacau sebati...
  • Tuangkan bahan2 cair kedalam periuk berisi campuran tepung kastard....kacau sebati....
  • Masak bahan2 kastard diatas api kecil...menggunakan senduk kayu...kacau selalu sehingga adunan kastard pekat berkilat...
  • Bila adunan kastard mula meletup2....matikan api...
  • Tuangkan adunan kastard dalam bekas yang bersesuaian....
  • Setelah siap acuan/bekas diisi...biarkan sejuk...sebelum dimasukkan kedalam fridge...
Nota Cik Cek :
Aku menggunakan coklat mould...sebagai acuan utk puding kastard ni...sebelum digunakan...lalukan acuan dengan air...renjis2kan acuan...jgn dilap keringkan..biarkan ada sedikit2 air didalam acuan.....
Masukkan adunan kastard kedalam piping bag...berhati2 ya..sebab adunan kastard masih panas....gunting sedikit dihujung piping bag.
Picitkan adunan kastard dalam coklat mould...pastikan kitchen glove dipakai ketika proses ini dilakukan ....

B.  Kuah Kastard
  • Masukkan sume bahan kedalam periuk...
  • Masak kuah sehingga gula larut dan kuah agak pekat sedikit....siap dah ...tutupkan api....

C. Hiasan Puding
  • Letakkanlah bahan2 hiasan didalam puding yang dihidangkan bersama kuah kastard.. jika suka boleh juga dicampurkan dengan air jus buahan2 dalam tin yang digunakan....
 
Selamat Mencuba

2 ulasan:

Ezadlieza berkata...

salam Anna...
dah jarang nampak anna update blog..nampak kecur jer tgk puding nih...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Manisan yg sungguh sedap ni Anna :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...