Jumaat, 3 Mei 2013

FRUIT CAKE @ KEK BUAH

Assalamualaikum w.b.t
Bersiaran dikala hujan renyai2 membasahi bumi Petaling Jaya, sejuk nyaman rasa, mata pun kuyu nampaknya..haish..cekalkan hati taip resepi, kalau tak mau diam berselimut gamaknya, lepas ni kena siapkan tempahan cheesetart pulak.

Hari Jumaat amat singkat kat sini, sekejap lagi anak-anak akn balik sekolah pagi, kena siap2kan untuk solat Jumaat dengan ayahnya sekali terus pergi sekolah Agama kat Masjid tu. Terfikir..alangkah aman damai dan tenang jika Jumaat yang mulia ni cuti hari minggu kan, macam kat negeri ambo tu..takde nak terkejar2 balik sekolah, letih lesu anak-anak belum hilang kena kejar2 untuk pergi solat Jumaat dan sekolah pulak. 

Sama juga halnya dengan mereka yang bekerja, hmm..paham-paham sendirila..berpeluh2 berebut parking nak solat, nak makan lagi..kasihan kan..tu belum kereta yang kemek, guris, calar balar sebab parking merata sbb nak cepat & takde tempat parking. (rintihan mereka yang bekerja ni..saya menyampaikan je..hehe) Lagi bagus kalau cuti hari Jumaat..tu jela..doakan agar termakbul impian ni..amiin..
Harini nak kongsikan resepi kek buah bakar, bagi Ana boleh makanla berbanding kek buah yang beli kat kedai, hehe..memang ramai yang tak suka kek buah kan..Alhamdulillah kek ni Ana makan boleh habis lebih dari separuh..*eh kecik je pon..bukan buruk lantak ye..
Buat kek ni pun ada tujuan jugak, nak kirim kat Mek & Ayoh kat kampung, adik balik kampung untuk mengundi Ahad ni, mek dah pesan, buatla kek apa2, nak makan, dah lama tak makan kek,,kalau sempatla..katanya..
huhu..buat kek utk orang sempat je kan, kalini simpan tenaga buatkan kek untuk Mek & Ayoh lak. Sempatla buat Kek Buah ni, kek marble dengan Choc.Moist. Alhamdulillah, lega rasanya.
Terima kasih kak Ummu yang kongsikan resepi ni, memang laris jualan kek buah ni katanya. Alhamdulillah, moga bertambah rezeki akak ye. Ana kongsikan kat sini pulak, sesiapa yang nak mencuba silakan, nak order pon boleh, 1 bekas panjang foil tu RM10 sahaja. (iklan mesti ada..kalau tak macamana nak laku? haha..)
 
RESEPI KEK BUAH UMMU AIMAN
Sumber : AnnaQawina

Bahan2
  • 200 gm gula perang
  • 250 gm marjerin /Ana guna buttercup
  • 275 gm tepung kek(akak lbh suka guna tepung gandum je )/Ana pun sama
  • 200 gm buah-buahan campuran (nak tambah pun boleh)(beli di kedai bakery ya)
  • 4 biji telur
  • 2 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 2 sudu besar perahan lemon/ sunquick ( tak buh pun tak pe)

Cara2
1. Ayak tepung + baking powder terlebih dahulu. Kemudian campurkan buah2 an kering , gaul rata.
2. Pukul gula perang dan marjerin@butter hingga kembang.
3. Masukkan telur satu persatu.
4. Masukkan campuran tepung dan buah2an kering tadi.Jangan over mix.
5. Masukkan perasa dan kacau hingga sebati *dengan senduk je
6. Bakar pada suhu 170 darjah C selama 40 -45 min (ni ikut oven la ya..)

SELAMAT MENCUBA

5 ulasan:

Gee® berkata...

Anna, sedapnya kek buah... harus godek2 ni boleh buat minum petang nanti...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Anna..klu utk mak-ayah..buat apapon kita sempat,rezeki yg kita perolehi pon...adalah berkat dr doa mereka jugakn..

Bbwana adienia berkata...

Salam anna..

sedapnya kek buah tu..favourite kami sekeluarga tu..wajib ada tiap kali raya..

Sury Abil berkata...

Suke kek buah..kukus dan bakar...tapi kalau buat sorg2 je mkn..xde geng..ank2 n cik abe x brapa nk minat kek yg ada fruit bagai..selamat mengundi ye..:-)

Amie berkata...

Assalamualaikum Anna,
ini kali kedua kita makan kek buah, tadi singgah di Damai Qalbu makan kek buah versi kukus, di sini versi bakar pulak ye...sedapnya!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...