Isnin, 4 Mac 2013

SUP KETAM/SUP IKAN KERISI

Assalamualaikum w.b.t

Resepi asal Sup Ikan Kerisi dari Joha Hasan, dicuba oleh Kak Tun menggunakan isi ikan merah, mula2 kami dah try ikan kerisi, sedaapp...lebih sedap menggunakan ikan kerisi tau..pastu buat guna ketam pulak, simple je resepinya, anak2 Ana sangatle suka menu2 berkuah gini.. jom buat sup..sluurrppp!!!
**Ni dah laammaaa sangat buat cuma xtau bila boleh keluar sini..hehe..piss!!


White Snapper Fish Soup. (Sup Ikan Kerisi)
Resipi oleh : Chef Joha Hassan

Sup Ketam @ Ikan kerisi by AnnaQawina

Bahan2nya:
  • 1 ekor ikan kerisi, di belah ikut citarasa (Tun guna ikan merah)
  • 1/2 inch halia di hiris
  • 1/2 batang cili merah & hijau hiris
  • 2 ulas bawang putih di hiris
  • 1/2 labu bawang besar di hiris atau potong dadu kecil (Tun cincang)
  • 1 lobak merah di potong dadu kecil2
  • 2 biji ubi kentang di potong dadu kecil2
  • Daun sup/sadri
  • 2 sudu besar bawang merah goreng
  • Secubit lada putih
  • 1 kuib knorr ayam
  • Air secukup untuk kuah nya
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menumis

* Tun tambah:
4-5 biji cili api- diketuk/dibelah 2
1/4 batang seleri-dipotong serong

Cara2nya:
  1. Panaskan minyak di periok, masukan bawang2, cili dan halia, goreng seketika . 
  2. Bila kelihatan lembut, tuangkan air secukup untuk kuah nya.Letakan kuib knorr ayam, garam secukup rasa. Masukan lobak merah dan ubi kentang yang di potong dadu2, masak hingga ia mula mendidih. 
  3. Letakan daun sup/sadri dan ikan kerisi yang sudah dibersih dan di potong ikut citarasa. 
  4. Sajikan panas2 bersama kicap, cili hiris perahan jus limau kasturi dan nasi putih.
#bole masukkan batang salari, soon, tomato biji..


Selamat mencuba & beristirehat..jumpa lagi

7 ulasan:

tun_telani berkata...

tun spesis yg blh telan sup ayam je. huhu.. kalau ikan yg ala2 sup ni ikan singgang je yg tun makan.. hihi.. mengade x? tp buat jugak sup ikan sbb hasben tun suka makan.

Amie berkata...

Tumpang semangkuk ye... slurrrpppp... sluuurrpppp aahhhh!

Sury Abil berkata...

kite pun suka jgk buat sup2 mcm ni...tapi selalu guna ikan merah kalau xde ikan merah ikan lumek..tau ke ikan lumek tu..:-)sedap hirup panas2..slurppp

Cendana Kasih berkata...

bestnyer...kat rumah aku takleh masuk ketam, hanya makan crabstik jer :(

** bukan respi tu ler.. tp teknik lebih kurang laaa...





Tanpa Nama berkata...

It's appropriate time to make a few plans for the long run and it's time to be happy.
I have learn this post and if I may just I desire to recommend you few fascinating things or tips.
Maybe you can write subsequent articles referring
to this article. I want to read more issues approximately it!


Feel free to surf to my web blog; joint pain relief workout

Tanpa Nama berkata...

Can I just say what a relief to discover someone that genuinely understands what they're discussing on the internet. You certainly realize how to bring a problem to light and make it important. More people must check this out and understand this side of your story. I can't believe you aren't more popular since you most certainly have the gift.

Here is my webpage - food lovers fat loss system review

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Sedapnya sup ketam tu Anna.. terliur akak tengok :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...