Selasa, 5 Mac 2013

BISKUT SEMPERIT KASTARD

Biskut lagi...dah licin ye sekut ni..share resepi kat sini..Ini lain sikit dari resepi sebelum ni, warna pun ada kuning lebih..harus cuba ya..nak order? Boleh je..RM22.00 sebekas bulat ni. Boleh hubungi Ana ditalian 0193004358


Biskut Dahlia
Resepi : Norazie - Resepi.net
C & P : Mas@Duniaku

Bahan :
  • 300 g mentega - SCS atau Anchor atau mentega pilihan 
  • 160 g gula aising - (guna 120 gm  mcm Mas & Noorsha)
  • 2 kuning telur 
  • 4 sudu makan susu pekat manis 
  • 1 camca teh esen vanilla 
  • 240 g tepung gandum * 
  • 100 g tepung jagung * 
  • 160 g tepung kastard ( letak 200gm mcm noorsha) * 
  • (*bahan bertanda *  diayak) 
  •  Ceri merah - dipotong kecil untuk hiasan
 
 


Cara :
  • Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla @ rose dan putar hingga kembang. Guna senduk je ya
  • Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan. 
  • Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit. (Ikut guna suhu mcm.Mas & Noorsha  130 C dan bakar selama 20 minit... )
  • Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara..
Selamat mencuba

12 ulasan:

tun_telani berkata...

sedap!!!!!!!!!!!! sejak zaman kecik2 dulu, ni mmg biskut wajib!

Tanpa Nama berkata...

Nak cuba juga lah ....

Liza berkata...

akk pun sama, nk try gak...biskut ni peberet akk tuuu...

Mas berkata...

aku likeeeeeeeeeeeeeeeeee sangattttttttt kuih ni..

Sury Abil berkata...

Ni yg buat tak tahan ni...nk buat gak nnti..tapi bila lah ye....:-)

Tanpa Nama berkata...

It's awesome designed for me to have a web page, which is useful in favor of my experience. thanks admin

Here is my web-site - bodybuilding books
My web site: bodybuilding tips

Tanpa Nama berkata...

Hello, yeah this article is actually fastidious and I have learned lot of things from it on the topic of blogging.
thanks.

Stop by my weblog - hair loss causes

Acik Erna berkata...

assalam anna..naaaakkkkk

Tanpa Nama berkata...

What's up to every body, it's my first pay a visit of this weblog; this webpage carries remarkable and truly excellent information in support of visitors.


my webpage :: 32629
Also see my page > hypothermia

Tanpa Nama berkata...

Hello, i believe that i noticed you visited my weblog thus i came to go back the prefer?
.I am attempting to to find issues to improve my web site!
I assume its good enough to make use of some of your ideas!
!

my page seo tools google
my site: seo software free

hanimku berkata...

'Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla @ rose dan putar hingga kembang. Guna senduk je ya'

tak berapa faham.. putar guna mixer kan? pastu, bila guna senduk?

Anna Qawina berkata...

Hanimku : semperit guna senduk/whisk ajer ya, putarla ikut cara mana asal sebati berkrim & licin, elakkan guna mixer nnt biskut akan mengembang bila bakar. Kalau nk guna jugak mixer guna kejap jela, asal sebati butter/gula je ya..tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...