Ahad, 5 Ogos 2012

Ayam Goreng Berempah Simple

Selamat menunaikan ibadah puasa ya teman2...dah pun pertengahan Ramadhan ni..ada yang dah buat kuih raya nampak..tukang jahit pun rasanya dah tak lelap mata ni..ehhe..apapun semoga anda semua sihat walafiat & diberi kemudahan & kesempatan yang lapang untuk beribadah kepadaNya..
 
Sekarang menu kesukaan anak-anak pula..kali ni guna ayam, hajat nak buat macam Noorsha tu..ada rempah bagai dengan rosemary lagi..tapi apakan daya..hehe..tak cukup bahan, maka bersilat le jugak nyudahkan yang simple2, Alhamdulillah..anak-anak suka ni..siap ratah lagi..


Saja nak kongsikan di sini untuk kenangan & panduan dilain hari oleh anak-anak mungkin..ehhee

RESEPI AYAM GORENG BEREMPAH SIMPLE
Sumber : AnnaQawina

Bahan-bahan :
  • 1/2 ekor ayam - dipotong kecil & dibersihkan
  • 1 ulas Bawang merah besar
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • serbuk kunyit
  • Serbuk cili
  • Rempah cajun
  • Serbuk lada hitam
  • garam
  • serbuk perasa@gula
  • daun kari
  • 2 sudu besar tepung jagung

Cara-cara :
  • Tumbuk bawang merah, putih & halia hingga lumat.
  • Gaulkan semua bahan termasuk bahan tumbuk dengan ayam yang dah cuci tadi.
  • Perap lebih kurang 2@3 jam.
  • Goreng dengan minyak yang banyak guna api sederhana sehingga masak.
  • Sedia dihidang.
  • *kalau nak rasa lebih pedas boleh tambah cili api yang ditumbuk kasar

SELAMAT MENCUBA..simple kaann..

5 ulasan:

Amie berkata...

Dah cukup sedap ni Anna!

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Anna...bau ayam berempah dah sampai ke perak:)

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

This is not simple dear...it's too gorgeous for me!!! Heheheh :)

Outbound di malang berkata...

Nice blog :)mantap resepnya :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

Anna Qawina berkata...

Kak Amie : AlhMdulillah..hii

Kak Atie : angin kuar sgt kot ye sampai perak..hii

Love : Hai Love..yela tu...hii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...