Khamis, 24 November 2011

Pastry/Crust/Tart Shell

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, hari ini masih diberi kesempatan untuk terus menikmati keindahan alam ciptaan Yang Maha Kuasa, masih bernafas meneruskan kehidupan sebagai hambaNya dimuka bumi nan luas ini. Syukuri nikmat yang diberi, syukuri setiap hela nafas ini, semoga sentiasa diberi kesihatan yang baik untuk hari2 seterusnya. Harapan juga buat anda agar sihat2 sentiasa..

Rindunya nak BW macam biasa menjenguk keadaan sana sini..hehe..tapi keadaan yang tak mengizinkan. Terima kasih buat yg masih sudi datang & tanya khabar ya..harap anda semua terus berbahagia dan sentiasa ceria..

Hari ni nak kongsikan resepi yang laaamaa terperap dalam draf ni, lama tu bermaksud memang lama benar, sejak belum pertama kali buat tart ni lagi, susahnya nak n3kan tak tahu nak karang, tak tahu mana nak cari link & kesibukan juga salah satu faktornya..ramai gak yang tanya resepi..takut gak ada yang kata Ana kedekut takmo bgtau ke kan..hehe..


sebelum  ni pernah buat crust resepi Kak Azlita Aziz..sifu dalam membuat Cheese Tart ni, lepas tu Ana cuba pulak buat guna resepi yag sorang kakak cun melecun ni bagi kat Ana sejak beliau menceburi bidang menge'tart' ni..Akhirnya Ana kongsikan kat sini pulak, kalau2 ada yang nak mencuba ya..Crust utk cheesetart yang Ana jual sehari2 tu memang guna resepi ni. Pernah tgk Kak NAZ COSK buat crust guna respi Alex Goh..gunala mana2la yang kita suka kan..

Tuan punya asal resepi tak tahu sape, berlegar2 kat FB Kongsi Resepi pd awalnya kemudian bila masing2 dah boleh buat, makin lama makin hilang 'nama asal' empunya resepi. Begitulah yg biasa terjadi bila masing2 ambil mudah bab2 ni. Kalau ada nama tuan, sekurang2nya dapat jugak kita berterima kasih kepada empunya yang berkongsi. Tak semua boleh kongsi apa yang dia ada kan, nak2 kalau orang tu terpaksa keluarkan duit pergi belajar kat mana2 kelas dengan chef ke kan..kita dapat secara menggoogle je, senang sungguh kan..

Acuan untuk buat crurt ni mcm dlm gambar atas mesti ada tau..

Apa-apa pun memang berbesar hati dapat resepi ni dari Kak Maiza & jutaan terima kasih buat yang empunya asal resepi, halalkan ye kita kongsi kat sini pulak, semoga 'tuan asal' dimurahkan rezekinya sentiasa. Kalau ada yang tersama resepi harap maaf le ya..mana tahu kot2 kan ada yg pernah try..Untuk cara2 tu Ana buat lebih kurang macam resepi Kak Ita jugak. Maceh Kak Ita yg tak kedekut ilmu..semoga akak sentiasa dimurahkan rezeki, Amin..


Bahan-bahan :
  • 250g mentega Buttercup
  • 120g gula ising
  • 2 biji telur gred B
  • 480g tepung gandum (kalau lembik tambh tepung lg)

Cara-cara :
  • Ayak gula icing ke dalam mangkuk besar.
  • Menggunakan senduk kayu@whisker, pukul gula icing & mentega hingga sekata. Jangan pukul lama sangat.
  • Masukkan telur & pukul lagi sekejap.
  • Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit hingga membentuk doh, gaulkan dengan tangan biar sebati.
  • Kalau lembik sangat boleh tambah sedikit tepung lagi.
  • Bulat2kan doh sebesar ibu jari & tekan ke dalam acuan tart, biar sekata, potong tepinya dengan pisau agar rata, cucuk dasarnya dengan garfu.
  • Buat sampai habis & bakar menggunakan suhu 170'C lebih kurang 15-20 minit@sehingga masak (warna perang2 sikit) *Guna api atas bawah dulu 10 minit, kemudian api bawah sahaja sehingga masak.
  • *Kalau tak sempat habiskan boleh simpan doh dalam plastik & tutup rapat, simpan dalam peti sejuk.
  • *Adunan ni akan menghasilkan lebih kurang 100 biji crust saiz kecil.
  • Simpan crust dalam bekas kedap udara.
Edited :ACUAN TART NI TAK PAYAH OLES MINYAK/MENTEGA, DAH MASAK TERBALIKKAN JE & CRUST TU KELUAR DENGAN ELOK (menjawab pertanyaan ESTEE_8980 dlm ruangan komen..tq). Pastikan acuan tidak basah.


SELAMAT MENCUBA

30 ulasan:

Qhaifa Nur berkata...

mudahnya nak buat pastry/tart ni,nak share ok...

Ida,Japan berkata...

wahh ..byknyer tart shell tu anna...acuan yg mcm tu susah nk jumpa kt jepun ni..nk kena tunggu balik m'sia baru beli la

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Ana..apa kabar?wah! byk dapat crurt shell nie..leh buat niaga nih! :)

dZana berkata...

dah ada shell senang.. tinggal isi filling jer...mmg byk resepi yg berlegar2 skrg ni.. smpai dah tak tau sapa empunya asal.. tpi akk mmg selalu guna resepi azita.. tanpa2 ragu.. murah rezeki dia hendaknya..

Anna Qawina berkata...

Qhaifa Nur : boleh kongsi aje..mudhje tp lama nak siap..hehe

IDA : oo takde ya..kalo petit tin/bun takde gak? yg tu pun blh guna tu..

KAK ATIE : bnyk kak, nak siapkan tu mmg mkn masa, penat gak..mmg buat niaga pun..hee

KAK ZANA : a'a kan, senang nak guna, kdg2 tu guna je rsp kak Ita tu..tgk mana yg terlintas..hehe..kekdah yg sama cuma bhn je beza sikit..

mokwo® berkata...

salam anna..tq share..mokwo besa dok guna yg alex goh nye resepi..butter dia kena pukul kembang...tapi resepi nih nampak menarik gak...harus di coba!

Amie berkata...

wah! kalau begini cepatlah banyak dapatnya....

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam Anna..
ya Allah.. rajinnyer Anna buat benda ni.. pada akak.. buat benda2 gini cepat jemu ler Anna... hehee.. pernah dulu2 (b4 ada blog) akak jual tat telur.. mmg cemuih nak ngabiskan tepong buat shell tu.. mmg tabik ngan org yg rajin mcm Anna & kawan2 yg lain sanggup amik order buat cheese tart & lain2.. akak mmg surrender... tp tak tau ler kot kalau dah berenti kerja jd rajin pulak.. hehe..

chikadakbiru berkata...

amboi banyaknyer...buat berniaga ke kak anna?

estee_8980 berkata...

kena oles minyak dulu x kat acuan...dulu penah buat tp guna resepi lain tapi melekat kt acuannya...TQ

Puan Ros berkata...

Memang cantik nampaknya.teringin kak ros nak buat tapi malas nak mencuci bekasnya.

Anna Qawina berkata...

Mokwo : sama2..blh je try yg ni lak kan..

Kak AMie : bnyk dapat tp berjam gakla nak prabih.heheh

Kak Madiha : huhu..cemuih gak kak tp lama2 dah biasa dah..100 pcs tu jd sekejap lak, tp tgk keadaan gakla, kalau anak tak meragam cptla siap kan..hehe

C.BIRU : ye CB..niaga cheese tart loni..hheh..ALhamdulillah kna siapkn bnyk2 senang nak buat filling dia..

ESTEE : takpyh oles minyak, dah masak kulit tu terbalikkan terus keluar je sennag..jgn acuan tu basah dahla..

Pn. Ros : t.kasih..ye..mmg nak basuh tu satu kerja yg...haha..

nOOrsha berkata...

salam kak ana... nak cistart 50 biji....hehehe..filling cokolat ek.. heheh..geram tgk shell nih, rase nak cekut je satu :)

Yatie berkata...

rajinnya Anna wat banyak2 ni, mudah2an bertambah2 murah zezeki Anna sekeluarga juga tuan punya resepi...akak nak wat sendrik takde kerajinanlah....nak order jelah..

Anna Qawina berkata...

Noorsha : patutle ada kurang 4 biji nih..Sha cekut ya..bayor..bayor..hehe

Kak Yatie : Alhamdulillah kak, rezeki sementar masih sihat nikan..akak order takpe kot..meh order ngan saya..haha

dZana berkata...

Aslmkum anna.. akk jwb kt sni eh.. letak tpg jgg tu akk tak perasan pulak bezanya.. rasa cam sama jer..klau karamel biasa pun akk letak sesudu tpg jagung..tektur karamel cam kuat sikit..tak lah lembek gitew.. tpi tetap soft..

nuwairani ismail berkata...

tips yang sangat berguna...resepi pun mudah aje...dah lama tak mengetart ni.

Mamasya berkata...

Aslmkum Anna

Byk tat shell Anna dah siap tu...senang bila org order.
baca resepi..cara2nya....crust mudah tanggal dr acuan.sblm ni akak pernah buat tp adunan susah sikit nak tanggal dr acuan...nanti nak cuba resepi Anna kongsi ni...

quinnie berkata...

anna..terima kasih kerana sudi kongsi ilmu...moga Allah murahkan rezki utk anna sekeluarga...dari pengalaman saya tak rugi kita kedekut ilmu ni...:)

kita tak tau la bila nak cuba...salin resepi je dulu..hahhaha

izahdaut berkata...

Kagom tul aku ngan ko. Nak urus anak2 lagi, nak urus umah lagi.. Nk nyiap kan order lagi. Aku kalau buat mapin pun, 2 hari mmg rasa cm kat medan perang. Bukan hal anak je rasa tak sdah, hal yg bapak pun sama. Kus smngat. Tapi aku tau laki ko mmg sporting giler. Jom bukak kedai jom. Ade je kedai tpi xtau nak jual apa. Ikiki.. Eh ni resepi yg ko bagi kat aku tu kan. Nak buat gak tapi tah bila. Crimchese ada tu. Xlaama xpired la tu

Ayu Safieza @ Humaira' berkata...

Anna....Assalamualaykumwbh dear....mmmm dap2 ni...mcm2 filling leh boh...

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Anna...Apa Khabar? Agak Lama Kak Lin Tak Berblog...Baru Ni Dapat Ziarah Umah Anna...

Mcm Sedap Jer Nampaknya...

Acik Erna berkata...

anna..acik tak pernah buat tart sendiri..
acik mintak izin ambik resipi ye..mana tau..kalau acik dah jumpa acuan dan beli nanti..teringin pulak nak mencuba..
boleh diguna untuk buat apa2 tart pun ye anna.

Wana Yusuf berkata...

salam anna...

thanks 4 the recipe...

mohon izin copy n simpan resepi ni... cadang nak buat raya nanti!!

anyways thanks!!

Anna Qawina berkata...

Kak Wana Yusof : silakan kak..ini rsp yg saya buat tuk jualan kak..sedap & memang selesa guna rsp ni..buat bnyk2 ye, nak g beraya nanti..hehe

cda Maarof berkata...

Salam,mane nak cari acuan ni ye

Anna Qawina berkata...

CDA : acuan boleh beli di kedai2 bakery ya.

mardiana abu darin berkata...

Nampak seronok buat shell tat ni..nak usakan jugak buat. tima kasih utk resipi ni yer...tq again!

fyza jamrus berkata...

salam nk tanya ye, kalau guna microwave bole?

fyza jamrus berkata...

salam nak tanya, bole heat guna microwave tak?