Selasa, 15 November 2011

ASAM PEDAS Anymz KITCHEN

Huhu..ada yang muak makan kek span ya..kita tukor lak menu, makan lauk jela, nasik lom masak nih..haha..moh layan jela lauk yang dah arwah ni, tah bila buat dah lupa mokcik ni....hehe..ada koreja mau bikin satgi..sape2 free tu takyah nak goyang kaki ye, meh tolong kita kat dapo meh...


Maaf Kak Anim, ikan dah tinggal seketul baru snap gambo sebagai bahan bukti..(=^_^=)

ASAM PEDAS ANYMZ KITCHEN (makasih Kak Anim & kwn2 yg promote)
Sumber : Kak Anymz
Sumber : Kak Diana@Skyblue, Kak Sheila (nnt nak cari link yg lain ya)

bahan2
  • 1/2 ekor ikan tenggiri batang-akak guna 6 keping-bersihkan gaul sedikit dgn serbuk kunyit dan ketepikan
  • 1 batang terung panjang-di belah dua dan di kerat 4.rendam dlm air sejuk sebentar
  • 15 tangkai cili kering-di kisar
  • 1 labu bawang besar-di kisar
  • 3 ulas bawang putih-di kisar
  • 2 batang serai-di kisar
  • sedikit belacan-jika suka-di kisar
  • 3 batang daun kesum-ambil daunnya
  • 2 batang bunga kantan-di belah dua
  • 1 kiub pati ikan bilis
  • garam secukup rasa
  • 1 mangkuk air asam jawa-agak2 le
  • 1 st serbuk kunyit
  • minyak untuk menumis
 cara

  • Panaskan minyak di dalam periuk
  • Tumis bahan2 kisar hingga naik bau
  • Setelah terbit minyak,masukkan serbuk kunyit,garam dan kiub ikan bilis
  • Masukkan air asam jawa
  • Masukkan juga ikan dan daun kesum
  • Bila sudah mendidih masukan terung yang sudah di toskan airnya dan juga bunga kantan
  • Jerang hingga terung masak
  • Renihkan sebentar dengan api perlahan dan tutup api
  • Sedia untuk di hidangkan.

14 ulasan:

dZana berkata...

tq ana.. smlm akk sepah2 dapur ana.. cari resepi.. hihihi.. asam pdas fav jugak ni..

ady berkata...

as-salam anna
kalau asam pedas suka cicah dgn roti..tak mkn dgn nasi pun tak apa..

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Anna..sedapnya tgk asam pedas kak Anim ni..bau dh smpai sini haa..rasa nak buat lg jer..try bt dgn daging plak..stok daging byk lagi..

Nazrah berkata...

my favourite ni anna.... pekat betul kuah tu...

cik cek berkata...

Asam pedas memang kesukaan kak cek...:D

EmbunRosaliza berkata...

Assalam anna, akk memang suka asam pedas resipi kak Anim ni

tun_telani berkata...

mmg sdp sgt ye kak anna.. smp x sempat nk amik gmbr b4 makan. hihi..

Yatie berkata...

asam pedas mmng lauk kegemaranku..tak kiralah ikan, ayam dan dagng..masak asam pedas je buat akak makan bertambah2..hehehehehe..

quinnie berkata...

cantik pekat kuah nya anna..:) kita pun dah buat rsepi kakanim ni tapi guna ayam..hehehhe

wah dah ada promosi kek..bagus2...moga bertambah eezki..:)

Mamasya berkata...

Aslmkum Anna.baca entry di bawah kisah anak2 Anna tak sihat...moga cepat sihat.byk tempahan kek Anna siapkan utk raya...moga terus murah rezki..kek karamel Anna tu cantik belangnya.ada lauk asam pedas ikan tenggiri...suka ni..

anymz berkata...

huh..majuk arrrrr..
tinggal seketul je ke tu ana..dah lah jenuh akak daki tanggo ni hah...seketul pun seketul lah janji hadoooo...huhuhu

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum anna...
wah sedapnya tgk asam pedas nie anna... mmg fav akak kalau bab asam pedas nie... terliur tau..

~~zAnAfAhMi~~ berkata...

Asam pedas cicah dgn roti canai...fuhh..cuba la Anna.

E-na Lovely Kitchen berkata...

fav kami juga asam pedas...laju je mkn tambah2 skrg dah sejuk mkn berkuah panas2 mmg sedap....

thanks akak mengingatkan E-na...ari tu mmg nak tabur milo tapi xde stok...lupa pulak nak tulis dalm entry..thnaks ye nnt e-na masukkan utk kongsi dgn semua...muaahhh!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...