Ahad, 7 Ogos 2011

Onde-Onde Inti Kelapa Manis

Hari ke 7 Ramadhan, berbuka puasa dengan menu yang simple dimple punya, tapi cukup bersyukur & gembira rasa hati sebab semua yang terhidang licin!! Apa yang dimasak? eheemm..cuma nasi putih, ikan kerisi goreng bersambal cili api, sayur bening labu air bersama fucuk & kuih onde-onde kaler kuning berinti kelapa manis..semangatnya tengok anak-anak & suami makan..biasa telan nasi pun macam tersangkut2 jek..kita tengok pun rasa kecik ati..kehkeh...rupanya kena buat yang ringkas2 jela kan..sonang kojo..heehee..


Kuih onde-onde guna resepi macam kelmarin tapi tak buat kaler ijau..boh pewarna kuning sikit & buat inti kelapa parut yg dimasak bersama gula melaka & sedikit gula pasir, biar bergaul sebati dalam kuali & boleh tambah air sikit kalau nak basah-basah inti kan..itupun setelah disarankan oleh HaSuriah anak Pak Tahir di seberang laut sana nun..terima kasih Sue..boleh pelbagaikan inti kan..nak rasa durian boleh boh isi durian kot..hehe


Resepinya Ana letak sekali lagi la..cuma masa nak tambah air tu kena letak sikit2 yer, kalau dah elok nak kepal & gentel boh inti tu stop ler boh air..kang lembik lak kena tambah tepung..Meh layan..

Onde-Onde

 

Bahan-bahan ( +/- 40 biji )

  • 2 cwn tpg pulut
  • 1 1/2 cwn air *letak sikit2 yer
  • inti kelapa manis @ gula melaka @ gula merah
  • sedikit pewarna kuning
  • kelapa parut putih di gaul dgn secubit garam  *Ana kukus jap

Cara-cara :

  1. bancuh tepung pulut bersama air & sedikit pewarna kuning. jgn terlalu lembik.
  2. cubit adunan td sebesar guli & lenyekkan di ats tapak tgn.masukkan sedikit inti9 kelapa yang dah siap dibulat2kan terlebih dahulu & tutup kembali menjadi bulat.
  3. panaskan air sehingga mendidih & masukkan adunan td sehingga timbul.
  4. angkat & sejatkan sebentar.golekkan adunan td di dlm kelapa yg telah digaul dgn sedikit garam.
  5. sedia untuk dihidangkan.........

12 ulasan:

nuwairani ismail berkata...

wah! kelapa luar dan dalam la ni. kemain lagi you!

Sheila Shafeareen berkata...

Salam anna hari ni akk buat juga onde onde panda buah melaka tu...resepi same yg anna buat kemarin...bebuka tadi dah rasa sdp..letup2 gula merah dlm mulut....next time leh buat lg...tq

Juwita Jamaludin berkata...

salam anna.. ramai yang dah buat kuih ni.. ita je lum dapat seru lagi.. insyaAllah boleh la cuba buat untuk juadah berbuka nanti

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum anna..
wah tgk onde2 tu mmg sedap ler anna... anak2 akak mmg suka mkn onde2.. x kira ler onde2 yg camner.. janji ada inti.. hehhee

Mas berkata...

hmm..sedapnya onde2 kau tu anna...
rasa nak ngapp jerk..
nasib baik aku puasa..

HaSue berkata...

Wehhh...apsal rajin sangat mak buyong nih buat kuih muih?hehehe...
Pastu rajin je mengentri..adehh..aku baru beli card reader semalam,nak ngedit lak malas.hoho..
nampak sedap laa onde2 kuning ko nih..terliur aku tauu..lapo.opss.

aku tak saba nak tgk baby nih...hehe..smg selamat hendaknya..amin2x.

izahdaut berkata...

aku kan kalau inti kelapa kat dalam, kat luar tu makan ngan santan pekat. mcm seakan2 taik minyak berketul2 gitu... biasa mak aku buat gitu la. aku tak pernah buat lagi. biasa aku makan je. ngeehehee

:.Noor Zaleha Jaafar.: berkata...

Assalam tuan umah....rajin nya mengentel onde onde....bulan Ramadhan ni memang d uji.Bukan d pasar Ramadhan..( pasal akak x pergi ) tpi d blog kawan2. semuanya menu yg hebat. bleh2 semua nk buat. Kena Sabar byk2 ni...sesungguh nya aku sedang berpuasa...(kena boh dlm list dulu ya)selamat berpuasa..

kak ina kl berkata...

salam ziarah dari akak..wah rajin ek buat kueh mueh di bulan puasa..akak beli ajer

Ida,Japan berkata...

pesen baru ye anna...lum pernah mkn lagi pesen ni..mesti sedapkn

intan morsalin berkata...

rajinnya anna...

Cendana Kasih berkata...

wah, rajin ko wat boh kelapa yer...aku yang pemalas ni guna gula melaka jer laaa....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...